Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av rallye
ett kärt ämne:ABS-lampa som lyser.
på min 850 -96 2,5 verkar lampan tändas när bilen gått på tomgång ca 5 min.o står helt still. Kör jag sedan direkt fortsätter den lysa,men stänger jag av o väntar ca en kvart eller mer , startar o åker slocknar den vid 20-30km/h. tänds sedan inte förrän den står på tomgång igen en stund.
Tips på felsök på egen hand ?
Önskar jag hade en äldre med "blinkhjälpen" !
Tack på förhand!
Användarvisningsbild
av Lilja
Ganska säker på att det är ett tandhjul som är fullt av skit. Ta och kolla över tandhjulen och rensa och rengör.
av *pettson*
rallye skrev:ett kärt ämne:ABS-lampa som lyser.
på min 850 -96 2,5 verkar lampan tändas när bilen gått på tomgång ca 5 min.o står helt still. Kör jag sedan direkt fortsätter den lysa,men stänger jag av o väntar ca en kvart eller mer , startar o åker slocknar den vid 20-30km/h. tänds sedan inte förrän den står på tomgång igen en stund.
Tips på felsök på egen hand ?
Önskar jag hade en äldre med "blinkhjälpen" !
Tack på förhand!
låter som om du har ett spänningsfel. Har du kontrollerat vad bilen laddar? Och jodå.. Abs lampan kan tändas av spänningsfel.
av rallye
ok,ska mäta laddningen imorrn kväll
av Kena
Vi väntar med spänninga :lol:
av rallye
med motorn på tomgång o voltmeter ansluten till batteripolerna visar den mellan 13,62 - 13,68. Nu fick den gå i 10 min,ingen lampa tändes!
Men åker man till SBP tänds den väl omgående!
Vad tror ni ?
av rallye
återkommer....
tänker inte långt.. har ju en till att jämföra med (855 -94)
den visar 14,29-14,31. är skillnaden tillräcklig för att tända lampan?
nu stod 96:an ute i kylan en stund,när jag startade för att ta in den i garaget tändes lampan omgående.
av rallye
provade nu även med full belastning, (heljus,full fläkt,elruta.stolvärme,m.m..Då går det ner till 13,05-13,10.
Lampan tändes inte under mitt test.
Vad tror ni?
Pettson?
av *pettson*
rallye skrev:provade nu även med full belastning, (heljus,full fläkt,elruta.stolvärme,m.m..Då går det ner till 13,05-13,10.
Lampan tändes inte under mitt test.
Vad tror ni?
Pettson?
jag tror att antingen är botten slut på tändningslåset (känn om du har tydligt motstånd när du vrider nyckeln) och lägena är dåliga. Eller så överladdar den ibland av nån anledning..
Men som sagt undersök lägena på nyckeln. Se om du kan provocera fram felet.
av rallye
menar du att lampan kan tändas både av för låg eller hög laddning?
har en startkontakt liggande så jag kan ju prova att skifta den

Den som löser livslängdsproblemet hos Li[…]

Service Peugeot 107 2007

I går var jag och pressade ur det gamla lagr[…]

Idag har jag bokat tid för service. Classic s[…]

XC70 2016

En annan sak jag kom på jag glömt fr&ar[…]