- fre 02 nov 2007, 21:34
#146108
Hej igen,
Jag har en 850GLT -97 vars generator började ladda dåligt. Den gav ca 13.5V, vilket ledde till att batteriet blev helt urladdat. Beställde ny laddningsregulator på Bilia, stoppade i den i generatorn och startade med kablar. Ingen större skillnad. Generatorn gav fortfarande inte mer än 13.5V.
Eftersom rotorn (heter det så?) såg väldigt sliten ut så åkte jag ner till skroten och köpte en "ny" generator. Stoppade i min nya laddningsregulator och stoppade i den i bilen och startade med kablar. Resultatet: spänningen låg oftast på ca 13.6V, men "hoppade" mellan ca 13V och, vid höga varvtal, upp emot 14V. Fast hela tiden åkte den upp och ner. Testade även att starta bilen utan batteriet i (för att utesluta konstiga effekter pga att batteriet var helt tomt). Bilen dog så fort jag kopplade bort startkablarna.
Bytte laddningsregulatorn till den som satt i generatorn när jag köpte den på skroten, och då gav generatorn lite mer spänning, oftast drygt 13.7V, men fortfarande hoppade den upp och ner hela tiden. Åter igen testade jag att starta bilen utan batteriet inkopplat. Nu klarade bilen att jag kopplade bort startkablarna. Spänningen betedde sig på samma sätt som när batteriet satt i, hoppade upp och ner, mest kring drygt 13.7V.
Och, nej, det är inget fel på min voltmeter. När jag mätte på min svärfars lilla Polo, så parkerade sig voltmetern på 14.6V. Konstant.
Är det någon som vet vad detta kan bero på? Kan det helt enkelt vara så att både min gamla generator och den jag köpte på skroten är kassa? Kan det vara kontaktfel?
Jag har en 850GLT -97 vars generator började ladda dåligt. Den gav ca 13.5V, vilket ledde till att batteriet blev helt urladdat. Beställde ny laddningsregulator på Bilia, stoppade i den i generatorn och startade med kablar. Ingen större skillnad. Generatorn gav fortfarande inte mer än 13.5V.
Eftersom rotorn (heter det så?) såg väldigt sliten ut så åkte jag ner till skroten och köpte en "ny" generator. Stoppade i min nya laddningsregulator och stoppade i den i bilen och startade med kablar. Resultatet: spänningen låg oftast på ca 13.6V, men "hoppade" mellan ca 13V och, vid höga varvtal, upp emot 14V. Fast hela tiden åkte den upp och ner. Testade även att starta bilen utan batteriet i (för att utesluta konstiga effekter pga att batteriet var helt tomt). Bilen dog så fort jag kopplade bort startkablarna.
Bytte laddningsregulatorn till den som satt i generatorn när jag köpte den på skroten, och då gav generatorn lite mer spänning, oftast drygt 13.7V, men fortfarande hoppade den upp och ner hela tiden. Åter igen testade jag att starta bilen utan batteriet inkopplat. Nu klarade bilen att jag kopplade bort startkablarna. Spänningen betedde sig på samma sätt som när batteriet satt i, hoppade upp och ner, mest kring drygt 13.7V.
Och, nej, det är inget fel på min voltmeter. När jag mätte på min svärfars lilla Polo, så parkerade sig voltmetern på 14.6V. Konstant.
Är det någon som vet vad detta kan bero på? Kan det helt enkelt vara så att både min gamla generator och den jag köpte på skroten är kassa? Kan det vara kontaktfel?