Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Lasse81
Hej!

Jag har lite panik.
Köpte bilen nyss, och kom fram till att kamremmen snurrat 5000mil för mycket. Har fått tid i morgon halv fem för byte, men måste beställa delar själv tidigt morgon bitti.
Tänkte ta drivrem, kamremsats, och vattenpump i samma veva.
Nu till problemet. Jag kan inte hitta motornumret, klisterlappen på kamremskåpan är bortsliten. Kikar jag ner bakom motorn på höger sida så ser jag följande siffror. 92 107 samt 1001279.
Jag tror att 1001279 är artikelnumret på toppen.

Så, är 92107 mitt motornummer? Siffran 92 är gjuten och 107 verkar "stansad"/"slipad" efter gjutningen. Men detta nummer sitter alltså ovanför grenrör och tillhör alltså toppen. Så, var sitter motornumret egentligen? På topp eller på block? Måste jag kika underifrån? Eller går det att se från ovansidan?

Edit:
Kanske ska tillägga att bilen måste vara tillverkad under 1992 eftersom den är tagen i trafik första gången 1992-12-17. Får jag inget svar innan klockan halv tio i morgon köper jag den tidiga kamremsatsen....
av Kena
Gå in på http://www.mekonomen.se ,Webkatalog och knappra in reg nr. Vips så står allt om din bil där.
av Lasse81
Kena skrev:Gå in på http://www.mekonomen.se ,Webkatalog och knappra in reg nr. Vips så står allt om din bil där.
Inte motornummer. Vad jag kan se i alla fall. Det skiljer alltså på kamremmen, efter motornummer 131034 är det en annan kamrem.
Användarvisningsbild
av ketto
Brukar stå på kamremskåpan va du har för motor!
av Lasse81
ketto skrev:Brukar stå på kamremskåpan va du har för motor!
Jag citerar mig själv: "Nu till problemet. Jag kan inte hitta motornumret, klisterlappen på kamremskåpan är bortsliten."

Men tanken var god :-)
av *pettson*
Lasse81 skrev:
Jag citerar mig själv: "Nu till problemet. Jag kan inte hitta motornumret, klisterlappen på kamremskåpan är bortsliten."

Vi kan väl mycket enkelt konstatera att du har ett mycket lågt nr..
jag äger en turbo uttagen 199309 och har motornr: 149291
och min är tillverkad 9 månader efter din..
Summa summarum du har ett motornr lägre än 131034 det skiljer 18000 bilar drygt. Annars kikar du lätt på detta genom att titta på stämplingen i motorblocket. På blockets baksida/ovansida vid delningen topp/block precis ute vid baksidan av plasten till kamremmen. Där är det instämplat.
av Lasse81
*pettson* skrev:
Lasse81 skrev:

Vi kan väl mycket enkelt konstatera att du har ett mycket lågt nr..
jag äger en turbo uttagen 199309 och har motornr: 149291
och min är tillverkad 9 månader efter din..
Summa summarum du har ett motornr lägre än 131034 det skiljer 18000 bilar drygt. Annars kikar du lätt på detta genom att titta på stämplingen i motorblocket. På blockets baksida/ovansida vid delningen topp/block precis ute vid baksidan av plasten till kamremmen. Där är det instämplat.
Hej!

Tack för ditt lugnande svar. Men kan jag verkligen se det från ovansidan, sitter inte grenrören i vägen? Jag ska ut och kika en fjärde gång, blir så nyfiken.
Jag ringde volvo i morse, han plockade fram mitt motornr på en grisblink, det var 82457. Jag köpte vattenpump och multirem också, det kan väl knappast skada att få det bytt också? Bilen har rullat 25.000mil.
Jag vågar knappt köra den till garaget som det är nu, tänk om den smäller av :-(
av Uninium
Är detta motornumret?
Bild

Har inte lyckats sett nå andra siffror runt där.
av *pettson*
unlock26 skrev:Är detta motornumret?
Bild

Har inte lyckats sett nå andra siffror runt där.
nej det är stämplat på ovansidan av blocket i princip där ovanför vattenpumpen. Sitter illa till men jag garanterar att det finns.

Hej jag har märkt att det kommer diesel ur av[…]

Skruvat i luftfjädringen sen spa xc90in lans[…]

Rätt namn för denna komponent är: M[…]

Tack - Återkommer!