Sida 1 av 1

oljeval?

Postat: mån 29 okt 2007, 21:42
av Henke79
vad ska man använda för typ av olja till en v70 år-99 som har gått 15000mil? hel el delsyntet??

Postat: mån 29 okt 2007, 21:44
av Lilja
Hade kört på helsyntet jag.

Postat: mån 29 okt 2007, 23:12
av Bred
Beror på vad motorn har gått på innan. Har den gått på helsyntet hela sitt liv är det vilket som. Har den gått på delsyntet skulle jag aldrig hälla i helsyntet. Är du osäker är det bara att slå i delsyntet.

Personligen tycker jag att en motor som gått 15000 mil skulle må bättre av delsyntet.
Anledningen till detta är att delsynteten inte renar lika bra som helsynteten. Detta gör att om man kör mineral eller delsyntet bildas det avlagringar i motorn som hjälper där slitaget är ett faktum. Oavsett olja slits ju motorns mekaniska delar och där kan då avlagringarna hjälpa.
Men, detta är bara min personliga åsikt och tanke.

Postat: mån 29 okt 2007, 23:40
av Fluffen
Kan rekomendera Agrol spectra w5-40 den är en riktigt prisvärd helsyntetsolja. :D

Postat: tis 30 okt 2007, 08:10
av Lasse81
Bred skrev:Beror på vad motorn har gått på innan. Har den gått på helsyntet hela sitt liv är det vilket som. Har den gått på delsyntet skulle jag aldrig hälla i helsyntet. Är du osäker är det bara att slå i delsyntet.

Personligen tycker jag att en motor som gått 15000 mil skulle må bättre av delsyntet.
Anledningen till detta är att delsynteten inte renar lika bra som helsynteten. Detta gör att om man kör mineral eller delsyntet bildas det avlagringar i motorn som hjälper där slitaget är ett faktum. Oavsett olja slits ju motorns mekaniska delar och där kan då avlagringarna hjälpa.
Men, detta är bara min personliga åsikt och tanke.
En motor som gått 15.000 mil är väl knappast sliten?
Helsyntet är bäst. Använd det om du har råd.

Postat: tis 30 okt 2007, 09:55
av uno83
Nu har du inte skrivit vad du har för motor, men som jag fattat så ska man alltid ha helsyntet om man har turbo.

Postat: tis 30 okt 2007, 14:13
av Bred
Lasse81 skrev:
Bred skrev:Beror på vad motorn har gått på innan. Har den gått på helsyntet hela sitt liv är det vilket som. Har den gått på delsyntet skulle jag aldrig hälla i helsyntet. Är du osäker är det bara att slå i delsyntet.

Personligen tycker jag att en motor som gått 15000 mil skulle må bättre av delsyntet.
Anledningen till detta är att delsynteten inte renar lika bra som helsynteten. Detta gör att om man kör mineral eller delsyntet bildas det avlagringar i motorn som hjälper där slitaget är ett faktum. Oavsett olja slits ju motorns mekaniska delar och där kan då avlagringarna hjälpa.
Men, detta är bara min personliga åsikt och tanke.
En motor som gått 15.000 mil är väl knappast sliten?
Helsyntet är bäst. Använd det om du har råd.
En motor som gått 15000 mil är garanterat mer sliten än en ny. Anser själv att det inte är någon större förslitning, men hade ändå haft delsyntet för att vara på den säkra sidan.

Beträffande helsyntet i turbo har jag ingen åsikt då jag fiaktiskt inte vet vad som gäller.

Postat: tis 30 okt 2007, 17:19
av Nexus

Postat: tis 30 okt 2007, 18:06
av *pettson*
grammse skrev:En gammal goding vi alla minns :wink: :wink:
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic.php?t=21940
(RO)

Postat: tis 30 okt 2007, 18:54
av Lasse81
Bred skrev:
Lasse81 skrev:
Bred skrev:Beror på vad motorn har gått på innan. Har den gått på helsyntet hela sitt liv är det vilket som. Har den gått på delsyntet skulle jag aldrig hälla i helsyntet. Är du osäker är det bara att slå i delsyntet.

Personligen tycker jag att en motor som gått 15000 mil skulle må bättre av delsyntet.
Anledningen till detta är att delsynteten inte renar lika bra som helsynteten. Detta gör att om man kör mineral eller delsyntet bildas det avlagringar i motorn som hjälper där slitaget är ett faktum. Oavsett olja slits ju motorns mekaniska delar och där kan då avlagringarna hjälpa.
Men, detta är bara min personliga åsikt och tanke.
En motor som gått 15.000 mil är väl knappast sliten?
Helsyntet är bäst. Använd det om du har råd.
En motor som gått 15000 mil är garanterat mer sliten än en ny. Anser själv att det inte är någon större förslitning, men hade ändå haft delsyntet för att vara på den säkra sidan.

Beträffande helsyntet i turbo har jag ingen åsikt då jag fiaktiskt inte vet vad som gäller.
Så till en sliten motor rekommenderar du en sämre olja?
Kanske man skulle kastat på en begagnad kamrem i stället för den nya jag köpte... :-)
Glöm inte glimten!

Edit: Olja är som religion.
Men jag anser att det är bevisat bortom allt tvivel att en helsyntetisk olja är bättre än en delsyntet/mineral.
Sen är frågan om man behöver kvaliteten till sin bil eller inte.
Mycket av helsyntetens fördelar är väl att den behåller kvaliteten längre. Den klarar högre värme och finns med större viskositet.
Sen vilket märke man använder är nog sak samma, bara det uppfyller de krav tillverkaren ställt.