Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Startade min bil idag i garaget för att kolla laddningen på batteriet ...
Drog lite manuellt i gasspjället och POFF - det small till rejält och ett stort vitt moln forplantade sig. Känndes som det kom från vänster sidan av motorn om man står framifrån. Snabbt av med tändningen och en snabb koll - inget.
Startade igen och allt va som vanligt !?!?!?! Dock pyser det 7-10 sekunder när jag stängt av tändningen, även här vänster sida. Kan dock inte se nått.

Kan det vara ACn som gick hål på? Provade den och den kyler. Lite svårt dock när det är kallt ute men det verkade ok.

Hjälp!
Användarvisningsbild
av sweken
Vitt moln = har med vatten att göra. Har hört att det kan hända att det finns luft under kolvarna som inte kommer ut ibland och att det finns en ventil som kan bli igen täppt. Kanske var det den luften som kom ut.
av Hagiz
Körde till och från jobbet 10 mil idag utan problem. Den går lite ryckigt kall bara.

Men det du beskriver låter ju ganska ofarligt.
Köpte precis bilen av en som inte nyttat kraften så den är körd allt för lugnt ... Men om det är en ventil som släpper ut trycket i cylindrarna borde inte molnen vara vitt?.

Detta långa "pys-ljud" som uppträder när man stängt motorn - är det normalt? Kan fan inte lokalisera det men det låter även inne i bilen. Typ som det är nått med ACn att göra. Och det låter varje gång jag slår av tändningen
av Hagiz
Kan det vara expansionsventilen som pyser?
Användarvisningsbild
av sweken
Min pyser också. Det blir ju ett tryck i Ac:n. När du stänger av så är det inget som trycker på längre, så ac:n slappnar av. Helt normalt.

Hej jag har märkt att det kommer diesel ur av[…]

Skruvat i luftfjädringen sen spa xc90in lans[…]

Rätt namn för denna komponent är: M[…]

Tack - Återkommer!