Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Red Dragon
Är det någon som har några tips eller ideér på hur man monterar en Volvo S/V 70 Sportgrill ( XC90 ) på en volvo S70 ? Grillen är köpt på http://www.tillbilen.se när jag tar bort den gamla grillen så sitter den fast som i en stor " kaka " eller skyttshölje och det går inte ta bort för grillen är fast gjuten i den. Jag har ingen aning om hur jag ska bära mig åt för att få dit min nya grill. Alla tips är välkommna.
Användarvisningsbild
av Nexus
För det första så heter det XC-70 grill :evil: :lol: .
Grillen sitter fast med 6 st plast klammer(stift) som du trycket åt sidan innifrån grillen sett. Den bakom pinnen till öppnings handtaget kan vara jävlig att komma åt.
Titta på nya grillen så ser du vart fäst punkterna är sen får du flytta över plast låsningarna till den nya grillen då jag ej tror det medföljer nya??
av Red Dragon
Okej jag ska göra ett försök , men alltså om jag ska trycka dom där plast klammrarna så är ju risken stor att dom går av ? för jag måste ju böja dem rätt så rejält för att få dit grillen.
Användarvisningsbild
av Nexus
Ta en tång och dra de åt sidan. De håller kan jag garantera men pinnarna i grillen kan gå sönder men både klammorna och pinnarna finns att köpa på BILIA till en liten summa.
Nya grillen lägger du bara dit det är utfasat i huven vid resp fäste.sen trycker du dit låsbläcken från sidan bara . Man kan få ta i ganska bra men de tål det.
Tänk på att sätta låsblecket åt rätt håll bara :wink: Det är ett litet urfasat spår på ena sidan.
av Red Dragon
hum okay men missförstå mig inte nu. Jag har fått bort den gamla grillen och jag har tagit bort dom där låsbrickorna som man skjuter åt sidan, Och när jag håller den gamla grillen i handen så sitter den fast som på en stor " klump " och den klumpen går det inte att göra något med , allt är gjutet. Och när jag försöker montera dit den nya grillen så går det inte. Plast höljena eller vad man vill kalla dom för går i plåten i huven. Och om jag ska böja dom där plastflikarna som du säger så lär dom spricka. Något måste vara fel med grillen.
Användarvisningsbild
av Nexus
Du kanske har fått en grill till V70N. För en grill ska vara lätt att få dit och klammorna brukar snarare glappa mot låspinnarna så man får lägga brickor mellan. Det ska bara vara trycka lite på grillen och trä dit klammorna från sidan så de låser fast med ett "klick". Du ska ej behöva böja de :???:
Jag har Orginal grill, en nät grill och en Orginal XC -70 grill monterar nu alla passar utan minsta problem.
Senast redigerad av 1 Nexus, redigerad totalt 0 gånger.
av Red Dragon
Hum jo det kanske är som så att jag har fått fel grill fast det var inte en V70N jag beställde men misstag gör ju alla. Det är så himla jobbigt när man köper grejer som inte passar. För jag har försökt med allt och jag har kommit fram till att för att jag ska få dit nya grillen så måste jag såga i motorhuven och det tänker jag INTE göra. Aja jag får ta kontakt med skojarna i morgon och höra vad tusan dom har att komma med. Skiten kosta 1.500:- känns lite SURT när det inte ens passar :/
Användarvisningsbild
av Nexus
Du skulle ha lagt till ca 200 och fått en orginal XC-70 grill på BILIA istället med garanterad bra passform. :wink:
Jag beställde bakboxar till min V70 från REALCAR men de passa ej var för korta då visade det sig jag hade fått till en s70. :evil:
av Red Dragon
Mmm men jag hade inte en aning om vart man kunde köpa såna grillar. Aja shit happens
Användarvisningsbild
av Nexus
http://www.realcar.se har rea på xc- look grillar och nätgrillar.
990:- xc-grillen och 390:- nät grillen.

Annars fråga nästa gång :P Vi hjälper med allt på forumet. Ingen fråga är för dum att ställa :!: Mvh/Magnus

Hej jag har märkt att det kommer diesel ur av[…]

Skruvat i luftfjädringen sen spa xc90in lans[…]

Rätt namn för denna komponent är: M[…]

Tack - Återkommer!