Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av illbatten
Hej jag har varit flitig och bytt länkarm på min 99 v70 tdi.
när jag ändå var där och pula så tog jag dän extravärmren(trasig) också...det var inte lätt med alla kontakter som skulle bort och slangar som skulle klämmas och skarvas med en rörkött..när allt var klart var det som alltid spännande och ta en provsväng.

efter 200 meters körning kände jag att motorn tappade mer och mer kraft...precis som vid soppatorsk...rullade in åt sidan och vred på nyckeln igen....inget hände..väntade nån minut och provade igen. då efter ett bra tag startade han knackigt för att sen verka bra så jag vände hemåt och då efter ca 100 meter blev det likadant...han la av igen!!!

första tanken var ju dieselpumpen....men det måste vara nått knas fel eftersom det hände när jag tog bort tillägsvärmaren..'

vad tror ni...måste värmaren sitta med styrdon och allt för att bilen ska gå som den ska? fast den är paj..? vad kan det vara för fel?? kan jag ha kommit åt nån annan kontakt när jag grejade??

snabba svar tack....lär ha bilen i morgon bitti...ska gå och damsuga medans jag väntar på bra svar..
Användarvisningsbild
av Lilja
Min tanke är direkt att den tappar soppatryck antagligen från bränsleledningen till värmaren. Hur såg ledningen ut? Var den skarvad eller separat ledning?
av illbatten
hmm...vet inte rigtigt...men jag skruvade bara bort lilla dieselröret från värmaren så den hänger ut i luften....såg ett litet galler/filter i änden...kan det vara att den släpper ut tryck då??

jag är inte så haj på bilar men jag trodde inte det skulle komma bränsle till brännaren när datorn stängt av den för för många startförsök...men det kanske är det....ska kolla om man kan ta bränslerörettill brännaren och hitta nått bra att täta det med...
Användarvisningsbild
av Lilja
illbatten skrev:hmm...vet inte rigtigt...men jag skruvade bara bort lilla dieselröret från värmaren så den hänger ut i luften....såg ett litet galler/filter i änden...kan det vara att den släpper ut tryck då??

jag är inte så haj på bilar men jag trodde inte det skulle komma bränsle till brännaren när datorn stängt av den för för många startförsök...men det kanske är det....ska kolla om man kan ta bränslerörettill brännaren och hitta nått bra att täta det med...
Någon som vet exakt hur brännarna funkar på din bil får nog kommentera ytterligare, men det är en trolig teori iallafall. En diesel behöver högt tryck för att kunna gå och om den på något ställe läcker kommer den säkert att dra luft i systemet vilket gör att trycket sjunker. På de flesta värmare dock går det en separat slang från tanken till en separat bränslepump för värmaren men det finns dom som går på bilens ordinarie bränslepump, har dock aldrig sett en diesel med det men det kan vara en teori. Men som sagt någon mer kunnig på exakt dessa värmare får nog ta och fylla i min teori :D
av illbatten
HA!!!
det funkade jag tätade bränsleledningen och bilen gick fint som tusan direkt....

Tack SÅ mycket för proffsig hjälp och tack jag rullar för en lysande sida!!

denna veckas uppdrag är att göra rent brännaren så kanske man kan få igång den så småningom..

tack ännu en gång för den här gången.
Tysta sommardäck V90

Glöm inte bort er egen hörselkurva n&aum[…]

Luftkudde domkraft

Är det sån här du menar? https://[…]

Sedan börjar den "bluddra" och k[…]

Buckelteknik har vi haft bra erfarenhet av https[…]