Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av speedmotor179
Söker lite råd. Har en 855 T5R som går hur bra som helst, men den kan ej axxa över 3000 varv på treans växel, då slår den ifrån typ varvstopp. Gäller bara på den växeln.Undrar om det kan vara katalysatorn som är täpp? Någon som har samma erfarenhet? Dessutom ibland –bara ibland- så lyser Lambda lampan för att slockna efter några mil.
av *pettson*
speedmotor179 skrev:Söker lite råd. Har en 855 T5R som går hur bra som helst, men den kan ej axxa över 3000 varv på treans växel, då slår den ifrån typ varvstopp. Gäller bara på den växeln.Undrar om det kan vara katalysatorn som är täpp? Någon som har samma erfarenhet? Dessutom ibland –bara ibland- så lyser Lambda lampan för att slockna efter några mil.
vad laddar bilen?
av speedmotor179
Har bara orginal mätaren som visar 70-80% kanske då när den slår från. Men på ettan/tvåan så laddar den mer utan problem. Jag hade tesen att det är mer flöde ut genom avgas på trean och om katten inte släpper igenom riktigt som den ska så kan det bli så här..........eller om det kan vara nån slang som inte håller tätt.......men jag vet bara inte vilka slangar jag ska kolla.....
av *pettson*
speedmotor179 skrev:Har bara orginal mätaren som visar 70-80% kanske då när den slår från. Men på ettan/tvåan så laddar den mer utan problem. Jag hade tesen att det är mer flöde ut genom avgas på trean och om katten inte släpper igenom riktigt som den ska så kan det bli så här..........eller om det kan vara nån slang som inte håller tätt.......men jag vet bara inte vilka slangar jag ska kolla.....
om den inte är chippad så är laddet anledningen till att den slår ifrån..
av speedmotor179
Hmmm-på senaste servicen så påpekades till den som hämtade bilen åt mig att den är chippad, något jag själv inte har en aning om...........Ska nog försöka komma in någostans och få felkoder avlästa.....Tack för hjälpen!
av *pettson*
speedmotor179 skrev:Hmmm-på senaste servicen så påpekades till den som hämtade bilen åt mig att den är chippad, något jag själv inte har en aning om...........Ska nog försöka komma in någostans och få felkoder avlästa.....Tack för hjälpen!
ja grejen är ju att alla chippar inte utan man skruvar på WG stången. Resultatet är mera ladd utan mera bränsle. Det gör att det spikar förr eller senare. Och då bryter styrenheten..

Hej jag har märkt att det kommer diesel ur av[…]

Skruvat i luftfjädringen sen spa xc90in lans[…]

Rätt namn för denna komponent är: M[…]

Tack - Återkommer!