Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Volvofever
Var på Bilia och köpte bakre stänkskydd idag.
Det är inga konstigheter med att montera dom eller så (fick tom nitar på köpet).
Men när jag skulle sätta dit dom. Såg jag att dom främre verkar vara tvådelade. Dels stänkskyddet och sedan ett slags lock ovanpå så att det följer hjulhusets linjer ner.
Dom bakre är snarare konkava (urgröpta) och frågan är om dom också är tvådelade? Eller skall dom vara så
Hur är det på XC? För där vet jag att det sitter på original. men är det samma som man köper på Bilia?
Puh mycket frågor på en gång!!
Användarvisningsbild
av Nexus
De främre är ej 2 delade. inte de barkre heller. De bakre har en ingjutning för att även passa AWD med dubbla ljuddämpare. De bakre stänkskydden blir lite bakåt lutade vid monteringen inte rakt ner som de främre.
Användarvisningsbild
av Volvofever
Vad jag menar är att dom främre är släta på insidan antagligen för att det inte skall samlas slask och grävlingar vad vet jag.
Medan dom bakre är mer "urgröpta"
Tycker att dom borde vara liknande fram och bak.
Föresten är det trösklarna som är bredare på en AWD?
Ljuddämparna ligger ju inte på utsidan.

Tacka vet jag 240ans stänkskydd av gummi!
Användarvisningsbild
av Nexus
fan vad du ska krångla till det :lol: :lol: :lol:
Men de bakre fyller sin funktion även om de inte ser ut som på en gammal 240 :wink:
Ljuddämparna på AWD/XC ligger så nära att stänklapparna måste vara urgröpta på baksidan för att det ska gå fritt.
Sen att de borde kanske vara mera raka på insidan kan ju tyckar då det inte lika lätt samlas skit men du spolar ju hjulhusen varje gång du tvättar bilen hoppas jag :wink: :wink:
Ut på skitiga vägar nu och prova så ska du ser de gör en stor skillnad :D
Jag har mina lappar bak avmonterade nu för att prova in kjolpaket och attans vad det skitar ner mera utan de :(
Användarvisningsbild
av Volvofever
OK! Jag förstår :D :D
Idag åkte dom på. Och ut på dom lerigaste skogsvägar jag hittade
Jag får väl stå ut med att det inte är världens snyggaste tillbehör direkt.
Men vilken skillnad det gjorde.
Och jag fick ju en bra förklaring också :D :D
Tack!
Användarvisningsbild
av Nexus
Jag tycker det är snyggt med stänkskydd. Har man vart sig vid de så ser det naket ut utan stänkisarna :wink: :wink:

Du kan göra stänkskydden snyggare genom att lackera alla 4 i bilens färg
lite rally stuk vettu :lol: :lol:
http://www.gatbilar.se/viewImage.php?ca ... t=1&event=
Inte min bil men samma färg och alla 4 lackade som jag oxå har :D
Användarvisningsbild
av Volvofever
Vad har man för färg när man lackar på plast?
Det spricker väl om man målar med vanlig lack?
Jag har en silverfärgad V70 så dom gör sig ganska bra olackade.
Jag måste berätta en helt annan sak. Att jag har inte haft den här bilen mer än några veckor och jag redan saknar min 740a GLT 16V-88
Kändes som den gick som en raket. Jämfört med V70an på 170 hkr. Visst mera komfort men det får ju gärna hända någonting också.
Användarvisningsbild
av Nexus
Volvofever skrev:Vad har man för färg när man lackar på plast?
Det spricker väl om man målar med vanlig lack?
Jag har en silverfärgad V70 så dom gör sig ganska bra olackade.
Jag måste berätta en helt annan sak. Att jag har inte haft den här bilen mer än några veckor och jag redan saknar min 740a GLT 16V-88
Kändes som den gick som en raket. Jämfört med V70an på 170 hkr. Visst mera komfort men det får ju gärna hända någonting också.
Jag lämna in på lack kosta bara 400:- . Lacka själv så ska man ha mjukmedel i eller vad det heter :oops: . Men de gör sig bra även olackade lite diskretare så
Du får varva "lite" (läs mycket) om det ska hända något me 170hk eller byt till en lätt tryckare. Jag e mycket nöjd med mina 193 hk i min 2,5T.
Mvh Magnus
Användarvisningsbild
av Volvofever
Lätt tryckare? f´låt mej men finns inte bara det på äldre mod. typ 940an :???: eller är jag helt ute och cycklar?
Jo det känns som det saknas ett par hästar kan tänka mej att det är skillnad. Men hur är själva draget i din bil är det någon "turbokick"
eller drar den jämt i hela registret?
Mvh Hasse
Användarvisningsbild
av Phantom
Lätt tryckare finns även i min bil. Den har ju inte samma trubokick som en fulltryckare, men drar jämnare över hela registret. Du får ingen turbokick, men en pigg och glad bil. Jag är riktigt nöjd med min, och utan awd så blir det lite mer än vad jag har :)

Hej jag har märkt att det kommer diesel ur av[…]

Skruvat i luftfjädringen sen spa xc90in lans[…]

Rätt namn för denna komponent är: M[…]

Tack - Återkommer!