Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Galenskap
#143772
Hej,

Hade nyligen bilen(V 70-98 B5252S 10V) inne på besiktning där jag fick anmärkning på mina knasiga avgasvärden.

CO 5,0 (0,5)
CO 2500 6,8 (0,3)
HC 046 (100)
LAMBDA 0,81 (0,96-1,04)

Enda värdet som är ok är HC.

Lämnade in bilen för avgasanalys hos en bilfirma där dom i början uppmätte perfekta värden.
Efter en stund så började den balla ur och visa tokiga värden samt att Lamdalampan började lysa.
Jag fick rekomendationen att byta Lambdasonden.
Susade iväg till Volvo och köpte en ny och monterade in den dagen efter.......hann knappt komma hem(Ca 10 min.) förens den tändes igen. Mungiporna neråt :cry:

Bilen går inte segt och den drar inte onormalt med bensin, men avgaserna luktar inget vidare(typ katalysator).
Har även lyft på minuspolen i minst 30 min.

Har någon nån åsikt?
Katalysatorn?
Luftmassemätaren?
Elektronikboxen för insprutning?

Tackar på förhand för snabba funderingar :D
av blomman
#143824
Ställer samma fråga till dig som dom andra med konstiga värden.
Hur visar tempmäteren inne i bilen,går den upp till normal som den ska?
av Galenskap
#143834
blomman skrev:Ställer samma fråga till dig som dom andra med konstiga värden.
Hur visar tempmäteren inne i bilen,går den upp till normal som den ska?
Jag tror det.

Dock tyckte jag att den dröjde rejält häromdan när jag åkte till jobbet. Pekade en bit under normal, borde varit normal som den brukar vara när jag kommer till jobbet.
av *pettson*
#143837
Galenskap skrev:Hej,

Hade nyligen bilen(V 70-98 B5252S 10V) inne på besiktning där jag fick anmärkning på mina knasiga avgasvärden.

CO 5,0 (0,5)
CO 2500 6,8 (0,3)
HC 046 (100)
LAMBDA 0,81 (0,96-1,04)

Enda värdet som är ok är HC.

Lämnade in bilen för avgasanalys hos en bilfirma där dom i början uppmätte perfekta värden.
Efter en stund så började den balla ur och visa tokiga värden samt att Lamdalampan började lysa.
Jag fick rekomendationen att byta Lambdasonden.
Susade iväg till Volvo och köpte en ny och monterade in den dagen efter.......hann knappt komma hem(Ca 10 min.) förens den tändes igen. Mungiporna neråt :cry:

Bilen går inte segt och den drar inte onormalt med bensin, men avgaserna luktar inget vidare(typ katalysator).
Har även lyft på minuspolen i minst 30 min.

Har någon nån åsikt?
Katalysatorn?
Luftmassemätaren?
Elektronikboxen för insprutning?

Tackar på förhand för snabba funderingar :D
verkstaden du var på gissade alltså vilt.. dom läste inte ur felkoderna?
Kika efter spruckna vacumslangar och gör framförallt en koll av slangen till din mapsensor..
av Galenskap
#143863
På med blåstället då :D
av blomman
#144052
Andledningen att jag frågade om tempmätaren,var att min inte gick upp till normal och jag hade oxå konstiga värden på min med ombes som följd.
Bytte termostat och tempgivaren (tips av arb kamrat)
Sen bes jag bilen och allt var kanon.
Slutsatsen är att om bilen inte får ok att den är varm nog går den på fetare blandning.

Jag hade på min följande:
Co 9.6 (0,5)
Co 2500 7,9 (0,3)
Hc 390 (100)
Lambda 0,78(0,96-1,04)
av Monado
#158387
Har samma problem med min b20f motor, men vet inte vilken tempgivare man ska ge sig på att byta?

Är det den för inkommande luft, vatten eller motortemperatur??

Uppskattar svar!
av blomman
#158456
Jag bytte den som sitter i eller nära termostat huset.Det är väl den enda som känner värmen och styr tempgivaren i kupen vad jag vet.
Iaf så när den vart bytt så visade tempgivaren i bilen normalt och avgasvärderna vart helt normala
Användarvisningsbild
av Eson
#158678
Galenskap skrev:Hej,

Hade nyligen bilen(V 70-98 B5252S 10V) inne på besiktning där jag fick anmärkning på mina knasiga avgasvärden.

CO 5,0 (0,5)
CO 2500 6,8 (0,3)
HC 046 (100)
LAMBDA 0,81 (0,96-1,04)

Enda värdet som är ok är HC.

Lämnade in bilen för avgasanalys hos en bilfirma där dom i början uppmätte perfekta värden.
Efter en stund så började den balla ur och visa tokiga värden samt att Lamdalampan började lysa.
Jag fick rekomendationen att byta Lambdasonden.
Susade iväg till Volvo och köpte en ny och monterade in den dagen efter.......hann knappt komma hem(Ca 10 min.) förens den tändes igen. Mungiporna neråt :cry:

Bilen går inte segt och den drar inte onormalt med bensin, men avgaserna luktar inget vidare(typ katalysator).
Har även lyft på minuspolen i minst 30 min.

Har någon nån åsikt?
Katalysatorn?
Luftmassemätaren?
Elektronikboxen för insprutning?

Tackar på förhand för snabba funderingar :D

För ordningens skull så är det Co2 som är åt he... för högt?.
För fettblandning kolla efter läckage på insugssidan eller rättansakt allt utom avgassidan är mitt tips.

Lät batteriet ladda längre och hoppade i[…]

Polestar 5

Ser riktigt bra ut, sen är frågan om &q[…]

Du kan behöva nollställa dator minnet i […]

Kamremmen är "inget problem" (ä[…]