Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Tjenare!

Patienten:
850T5 - 94 Automatare.
Tysk/Fransk Importerad.
Bilen har rullat 27000 mil.
Olja bytt både i motor och har spolat aut.lådan.

Lödade ihopa min diagnostik enhet som var sönder och kunde utläsa felkoden 3-1-3 på växellådan.

"3-1-3 Felaktig signal från växellägesgivaren."

Och detta borde är inte vara PNP switchen för denna heter växelväljaren...

Var sitter denna växellägesgivare?
Drog av mittkonsolen och letade där men no cigar!

Har för mig att jag har sett detta nånstans på nätet men hittar såklart inte det nu när jag behöver det... Tror det var någon som lödade om denna för att få den att fungera igen?
Senast redigerad av 1 850CHALLE, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Sparkz
På växellådan. Du får ta loss luftburk och batterihyllan så kommer du åt den. Titta där vajern från växelspaken sitter på lådan. Folk har tagit isär och rengjort och fått den att funka igen.
av 850CHALLE
Tack för svaret Sparkz!

Var på volvo och handlade en ny, den kallas för Startspärrskontakt och kostar 1250,56 för en privatperson.

Ska montera detta och se vad som händer! :D

Mvh
av *pettson*
850CHALLE skrev:Tack för svaret Sparkz!

Var på volvo och handlade en ny, den kallas för Startspärrskontakt och kostar 1250,56 för en privatperson.

Ska montera detta och se vad som händer! :D

Mvh
Jo det är fantastiskt.. Menar.. i verkstadshanboken är den en *växellägesgivare*.. i reservdelsboken är det en startspärrskontakt.
Mycket riktigt är att den innehåller ÄVEN en startspärr.
NOTERA nu riktigt noga vart den gamla sitter. Den är justerbar. Montera den nya EXAKT som den gamla annars måste man låta verkstan använda en tolk för att montera den.
av 850CHALLE
tjenare igen! :D

Monterade den exakt så som den satt men växellådan är nog helkass, bytte oljan på den och monterade dit ny startspärrskontakt och backen fungerar ut ur garaget när bilen är kall typ, sen när jag ska lägga i D så driver den inte för fem öre...

Något tips anyone?
av *pettson*
850CHALLE skrev:tjenare igen! :D

Monterade den exakt så som den satt men växellådan är nog helkass, bytte oljan på den och monterade dit ny startspärrskontakt och backen fungerar ut ur garaget när bilen är kall typ, sen när jag ska lägga i D så driver den inte för fem öre...

Något tips anyone?
Dessvärre låter det som om det är ett stundande haveri...
Användarvisningsbild
av Nexus
*pettson* skrev:
850CHALLE skrev:tjenare igen! :D

Något tips anyone?
Dessvärre låter det som om det är ett stundande haveri...
Kan bara hålla med . Min automat på min förra bil fungera till en början kanon bra då bilen var kall sen börja den slira och sluta driva. stängde jag av en stund och lät den kallna så fungerade den igen en stund men till slut så gav den upp helt.
av 850CHALLE
hehe tack för alla svar, jo jag får nog inse att lådan har sagt upp sig... :D

Kan man slänga in en fråga till, jag drog upp oljestickan för motoroljan och det rök vit rök, rätt rejält därifrån, whats wrong? Vevhusventilationen?
av *pettson*
850CHALLE skrev:hehe tack för alla svar, jo jag får nog inse att lådan har sagt upp sig... :D

Kan man slänga in en fråga till, jag drog upp oljestickan för motoroljan och det rök vit rök, rätt rejält därifrån, whats wrong? Vevhusventilationen?
låter onekligen som om det inte är nåt drag i vevhusventen..
Tysta sommardäck V90

Glöm inte bort er egen hörselkurva n&aum[…]

Luftkudde domkraft

Är det sån här du menar? https://[…]

Sedan börjar den "bluddra" och k[…]

Buckelteknik har vi haft bra erfarenhet av https[…]