Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av vrålvolvon
Hej!

Min ABS lampa börjar lysa då man kör på grusväg men när man stannar och stänger av bilen och startar den igen så lyser den inte längre och bromsarna fungerar som dom ska, jag få felkoder på höger/vänster bakhjulsgivare och att den inte får nån signal vid 40km/h, vad kan det vara för underligt fel som sagt så händer det bara på grusvägen...

Tacksam för svar/Nicklas.
av Kena
Nått som glappar när du hör på gropigt underlag?
Användarvisningsbild
av vrålvolvon
Jo förmodligen men då borde ju lampan lysa när man kör på dom guppiga asfaltsvägarna här uppe i västernorrland också tycker man..

nån som har nån idé om vad det kan bero på?
av ludds
vrålvolvon skrev:Jo förmodligen men då borde ju lampan lysa när man kör på dom guppiga asfaltsvägarna här uppe i västernorrland också tycker man..

nån som har nån idé om vad det kan bero på?
Testa att ta isär och göra rent, ABS givarna samt ABS kransarna.

Lite pill, men de är de värt. mvh L
Användarvisningsbild
av vrålvolvon
okj men borde inte lampan lysa offtare om det är smuttsigt?, kan det inte vara nått som störs när det vibbrerar förmycket?
av ludds
vrålvolvon skrev:okj men borde inte lampan lysa offtare om det är smuttsigt?, kan det inte vara nått som störs när det vibbrerar förmycket?
Just därför att ngt glappar, lyser ibland osv, ska du göra rent de. Är första steget när ABS /tracs lampan lyser. Lyser den efter de, kan du gå vidare. Min åsikt, =)
Användarvisningsbild
av vrålvolvon
okj, så då glappar det om det är smuttsigt då?, låter lite otroligt att det ska vara smuttsen det beror på med tanke på att det sitter vid hjulet och där kommer det mkt skit och då skulle lampan lysa konstant hela tiden då när man kör på en grusväg då det regnar? det är ju inte det enklaste att demontera en ABS givare så det gör man inte i onödan.

kan det inte vara nått annat det beror på?
Tysta sommardäck V90

Glöm inte bort er egen hörselkurva n&aum[…]

Luftkudde domkraft

Är det sån här du menar? https://[…]

Sedan börjar den "bluddra" och k[…]

Buckelteknik har vi haft bra erfarenhet av https[…]