Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av SvenLars
Tjena.
Jag har en V70 AWD-97 2,0T.
Det började låta illa under bilen förra veckan. Pallade upp den och kopplade in drivningen och det låter som ett kugghjul som tar i någonting, och det verkar komma från främre vinkelväxeln (viskokopplingen?) där mellanaxeln kopplas in mot drivningen fram. Är det någon som vet om det är där viskokopplingen sitter? Jag har inte tordats använda bilen sedan dess.
Är detta något vanligt fel? Måste jag leta en ny koppling eller går den att laga? Finns det någon begagnad att få tag på? Jag har letat på bildelsbasen.se och där verkar det inte gå att få tag i en viskokoppling.
Det står: 01023739 1285 på klumpen. Vet någon om det finns andra med annat nummer som passar?

SvenLasse
Användarvisningsbild
av ketto
Nej, viscokopplingen sitter inuti i aluminiumröret vid bakaxeln!
Bakom motorn sitter vinkelväxeln, antagligen därifrån de låter!

Och viscokoppling finns på JB i Jönköping för 6500:-

Bild på vinkelväxel
Bild

Viscokoppling
Bild
av SvenLars
Tack för det snabba svaret, och bilderna var jättebra.
Då vet jag att jag ska prata om vinkelväxelns missljud istället för viskokopplingen.
Hoppas bara det går att repa en sådan då! Någon begagnad till salu?
Användarvisningsbild
av ketto
kom tänka på om de är hylsan mellan växellåda/vinkelväxel som låter! Dom har en tendens att slita ut sig! Splinesen blir dåliga och orsakar ingen drivning till bakhjulen!

Priset på en ny vinkelväxel ligger runt 10000:-
En ny viscokoppling på 13000:-
Bakaxel 23000:-
Fina priser!

Pilen pekar på hylsan! Antingen följer den me ut när man demonterar vinkelväxeln eller så sitter den kvar på växellådan!
Bild
Hylsan! Ny till vänster, gamla till höger!
Bild
av SvenLars
Tack för ännu mer info, men om jag förstår det rätt borde drivningen försvinna även på höger fram om hylsan blir utsliten och börjar slira. Den verkar ju sitta på anslutningen från växellådan och ut till höger drivaxel likväl som till bakhjulen.
Jag har inga problem med drivningen vad jag vet, men jag har inte testat om framhjulen slirar och att drivningen bak fortfarande finns kvar.
Det drar inte snett eller slirar om jag gasar till på grus, men jag tordes inte prova alltför våldsamt.

Och priserna verkar ju fina! :-)
av *pettson*
SvenLars skrev:Tack för ännu mer info, men om jag förstår det rätt borde drivningen försvinna även på höger fram om hylsan blir utsliten och börjar slira. Den verkar ju sitta på anslutningen från växellådan och ut till höger drivaxel likväl som till bakhjulen.
Jag har inga problem med drivningen vad jag vet, men jag har inte testat om framhjulen slirar och att drivningen bak fortfarande finns kvar.
Det drar inte snett eller slirar om jag gasar till på grus, men jag tordes inte prova alltför våldsamt.

Och priserna verkar ju fina! :-)
bilen är i huvudsak framhjulsdriven.. Du kommer aldrig att tappa drivningen fram..
av SvenLars
Hej igen. :D
Eftersom det var problem att få tag i en begagnad vinkelväxel i bra skick och det skiljer någon tusenlapp till utbyteslåda på Volvo, så fick det bli så. Felsökningen där visade att det var hylsan mellan vinkelväxeln och mellanaxeln som spruckit och tyvärr orsakat skador även på splines på vinkelväxelns utgående axel, så det blev att byta även den. Totalpris 12700:- med arbete och det kändes jätteskönt att få tillbaka bilen och kunna (förhoppningsvis) lita på att det sitter bra grejor för många mil framöver. Det skiljer alltså inte mycket från beg-pris och tydligen har det hänt att den eget inköpta begagnade lådan bara hållit i något år. Jag tror jag tog rätt beslut trots prisökningen. :P

Och tack än en gång för all hjälp och alla bra tips jag fått. Det verkar finnas massor med kunskap på detta forum. (W)
Jag försöker ta mig tid att gå in och insupa råd och tips lite då och då, och oftast verkar det vara seriösa inlägg.
Byta Oljeledning Turbo D4164T

Jag är i samma läge. Hur gjorde du?

Laddtrycksventil blir jättevarm

Nej det har jag inte kollat! Ska kolla det! Men d&[…]

Det brukar samlas en massa "bös" (l[…]

Dolda Vinkeln...

Det förklarar saken 🥴🫡