Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av MM
Hejsan!
Har en S70 GLt -97 som rullat 21.000 mil. Har precis bytt packning mellan motor och växellåda för 7.600:- hos Volvo Sollefteå. Jag har tydligen ett övertryck i motorn eftersom det ryker från öppningen vid oljestickan med motor igång. Har kollat vevhusventilationen genom att ta loss slangen vid insuget och kopplat en slang dit och därefter blåst i denna. Vid detta test så blåser det vid oljestickan och oljepåfyllningen. Behöver inte fylla olja på de 750 mil jag kör innan jag byter. Vad kan detta vara för fel?(Första inlägget=)
Användarvisningsbild
av Sparkz
Kollat den lilla slangen som går till insuget? Den tar hand om i stort sett alla vevhusgaser på tomgång.
av MM
Nej, såg denna slang, men vet ej var den är kopplad.
Användarvisningsbild
av Varti
hade en v70 2.5T 193 hk där jag hadde övertryck i motorn o det ryckte från oljestickan ,,,

böt vevhuset o slang o så efter det sjönk trycket :)

Mvh//Teemu
av MM
Jag undrar hur jag kan kontrollera om den lilla slangen fungerar som det är tänkt. Det är helt torrt vid anslutningen till insuget. Borde det inte finnas lite fukt där p ga oljedimma?
Användarvisningsbild
av Sparkz
Kolla bara så den inte är igensatt. Blås igenom och känn i nipplarna med en ståltråd eller nåt.
av MM
Vet du var den andra änden av denna slang går.Det är svårt att ta loss slangen vid insuget. Tänkte att det kanske är lättare att lossa den i andra änden. Om detta inte är felet...är det då ett allvarligt motorfel?
Användarvisningsbild
av Sparkz
Är det en turbo?
På en sugmotor är slangen bara 10-15 cm lång, så det är inte så svårt att se vart den går...
Tysta sommardäck V90

Och däcksljud ändras med slitage ocks&ar[…]

Volvo som inte startar.

Hur krokar man bort kopplingswiren Du skruvar p&[…]

Volvo S60 T3 2012 bytesråd

Har nu provkört den men måste säga[…]

Kan vara så. Värt att tänka p&arin[…]