Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av wohlfie
Var jag än vänder mig till så säger alla bra att du valde 97 årsmodel.

Varför 93 har sjuk dom säger dom jag snacka med.. även bilfirmer med.

Men fårgar man vad så får man inget svar..

Någon som kan taal om det för mig?

Kan vara bra o veta..
av *pettson*
wohlfie skrev:Var jag än vänder mig till så säger alla bra att du valde 97 årsmodel.

Varför 93 har sjuk dom säger dom jag snacka med.. även bilfirmer med.

Men fårgar man vad så får man inget svar..

Någon som kan taal om det för mig?

Kan vara bra o veta..
Finns inte en pinal på en 93:a som är sämre.. Det fanns lite barnsjukdomar som är åtgärdade för läänge länge sen.
Ska du ha en 97 850 så kan du likagärna köpa en 70 serie som är lite mera annorlunda ändå..
I mina ögon är inte 93 ett dugg sämre än 97.. Det enda som är tråkigt är att det är 4 bults.. och det är åtgärdat på runt en timma och några tusenlappar..
av wohlfie
a okej prata med volvo i katrineholm o sen volvo i finspång

o dom babbla om lite små sjukdommar på årsmodell 93.

för det är inte samma sort motor i 93 som i 97 de är vad jag fick för svar.

deras rekomendation var ska man sattsa på 850 så är årsmodel 97 ett bättre val än 93 pågrund av uppdateringarna då.

sen exakt vad vet jag inte..
av *pettson*
wohlfie skrev:a okej prata med volvo i katrineholm o sen volvo i finspång

o dom babbla om lite små sjukdommar på årsmodell 93.

för det är inte samma sort motor i 93 som i 97 de är vad jag fick för svar.

deras rekomendation var ska man sattsa på 850 så är årsmodel 97 ett bättre val än 93 pågrund av uppdateringarna då.

sen exakt vad vet jag inte..
skojjigt.. sålänge du köper en bil upp till 00 så har du samma motorer i princip. Det som skiljer är så lite... I princip 95% av bilen passar ihop mellan årsmodellerna..
av Fisketorp
Hade inne bilen på verkstad (850 94a) passade på att fråga vad dem tyckte om 850 ifal man skulle vilja byta upp sig.

Akta sig för import(import jag äger)
och års 96-97 skulle tydligen vara de då volvo fick sämre kvalitet på olika delar pga prisnerskärningar tror jag han sa.
gälde även s/v70.

Sedan om det stämmer vet jag inget om. men annser dem vara en bra verkstad och dem arbetar mycket med volvo, får även "delegerat" uppdrag från volvo när dem inte hinner med.

//Martin
av wohlfie
ringde till dom som bygger volvo.. finns support för sånt med :)

dom sa att 93 o 94 har sämre framvagns delar än vad 97 har.

o sen är det lite annan dragen el på 97.

samt 5bullts på 97an.

93-94 fick mycket ner slag på framvagnen. så det är helt nytt framtaget.

Motorn är inte helt lika heller. var en hel del i detaljer som skillde.

så kort fattat 97an ska ha bättre framvagn, bättre el system, o sen 5 bullts. o något i motorn. var så mycket olika namn på allt så .
Användarvisningsbild
av Henke850
Skiljer det t.ex. inte 4 hk mellan 850gl och 850se (10v)?? Någon skillnad måste det ju vara.

Jag har ju svårt att tro att den senaste versionen av en bil skulle bli sämre än den första versionen? Jag har också en 97:a.
av Fisketorp
Trist att jag har en 94a då=P

Tror det inte spelar någon enorm roll vilken årsmodell du köper, viktigaste är hur bilen har sköts av tidigare ägare.
samt hur "tur" du har i besiktningen=P

MIn sambos syster körde sin 855a års94 automat från ca 15tusen mil till över 30tusen mil.

dyraste hon bytte på den var bensinpumpen. samt köpte några begagnade bromsok. för övrigt vill jag minnas att det inte var något specielt, bytte knappt olja=/
av *pettson*
wohlfie skrev:ringde till dom som bygger volvo.. finns support för sånt med :)

dom sa att 93 o 94 har sämre framvagns delar än vad 97 har.

o sen är det lite annan dragen el på 97.

samt 5bullts på 97an.

93-94 fick mycket ner slag på framvagnen. så det är helt nytt framtaget.

Motorn är inte helt lika heller. var en hel del i detaljer som skillde.

så kort fattat 97an ska ha bättre framvagn, bättre el system, o sen 5 bullts. o något i motorn. var så mycket olika namn på allt så .
Tror det finns ett info problem här..
93-94 har inte andra framvagnsdelar när du köper reservdelar. Däremot hände det mycket under utvecklingstiden som nu är avslutad med 10 år..

SÅ idag är det samma delar 92-97 på det mesta, idag kan du som kund, PRIVAT välja mellan att köpa dej en spindelled eller en komplett länkarm. Lämnar du in bilen monterar man 2 nya länkarmar eftersom det kom som generell lösning 1995. Det som skiljer i övrigt brukar vara samma 94-97 ( eftersom 92-93 är fyrbult för en del fortfarande.)
Vad gäller motorn skiljer insuget och varianten av insprutnings systemet.
I övrigt är varenda skruv samma.
Vad gäller elen så finns ingen extra el på en 97:A mot en turbo 94:a förutom då Sidoairbagsystemet, däremot fanns det varianter upp till 95 som hade mindre utrustning och mindre kablage.
Eftersom dom flesta bilar rullat sen 93 så har dom med tiden uppgraderats till allt som levererades standard 95-> Så jag står fast vid att det skiljer inte ett vettigt dugg. Och jag har väl hunnit skruva några hundra 850s vid det här laget mellan årsmodellerna.
Användarvisningsbild
av Nexus
face lift på 850 gjorge ju susen. där tycker jag poängen ligger :wink: Var det 95 lågafronten kom????
Tysta sommardäck V90

Efter en resa på 240mil ner och tillbaka fr[…]

Kan vara så. Värt att tänka p&arin[…]

V50 T5 oljeförbrukning

M1 FS 0W40 är så top-end olja det g&ari[…]

Extra backljus V60 cc -20 LÖST!

Snyggt! Jag har samma liggandes i väntan p&ar[…]