Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av sjölander
#139782
Hej alla! är ny här, önskar lite tips angående detta problem.
Bilen är en v70 Tdi -98 som rullat 36k
Skulle besikta om idag efter att ha bytt olja, luft filter samt hällt i en skvätt "diesel cleaner" i tanken på rekomendation av den lokala handlaren.
Men det gick iallafall inte, idag hade jag ännu högre k-värde än sist???

Så, vad tror ni. ideer välkommnas å det varmaste.

Mvh sjölander
av magnuss
#139910
Har du "gasat ur" bilen ordentligt innan test?

Min v70 brukar ligga mellan 6-8 :shock: i K-värde normalt
efter 3-4 urgasningar så ligger den inom gräns värdet
det är ju sällan man varvar bilen så inihlvte :twisted: som dom gör vid bes så allt skit som samlas i avgas systemet under året kommer väl ut vid deras knäppa prov

Ganska lustigt test dom gör på bilprovningen egentligen, har besiktat ett antal dieselbilar och dom flesta kräver ett par urvarvningar innan bes gubben blir nöjd, det betyder ju att alla andra dagar på året så är k-värdet för högt, :)

så se till att bes gubben varvar ur bilen ordentligt 3-5 ggr så kanske det blir bättre, ett annat tips som ialafall funkar på gammla trötta MB dieslar är att blanda i bensin i dieseln 10-15%
av sjölander
#140069
Ok, tack magnuss.

Ja, mitt värde låg om jag minns rätt på 6,5.
Jo visst gasa jag ur bilen innan besiktningen men inte som bilprovningsgubbarna, dom höll ju tokfullt. Det kändes ju sådär....

Kan det vara nått fel på bränsle/luft blandningen, eller är det bara så
att dieslar med några mil på nacken sotar endel vid acceleration.

Förövrigt går ju motorn som en klocka.

Mvh Sjölander
Användarvisningsbild
av Nexus
#140130
har någon pillat på dieselpumpen??? går den att ljustera så kan man justera k-värdet oxå. en "påställd" pump ger högt värde oxå :wink:
av sjölander
#140189
Hej igen.

Nej ingen har pillat på pumpen, men fick ett tips idag att man på "äldre"
dieslar kunde justera tillbaka gasarmen, så den inte ger full gas när bilprovarna gör testet.
Funkar det på min motor tror ni?

mvh Sjölander
av Fisketorp
#140214
sjölander skrev:Hej igen.

Nej ingen har pillat på pumpen, men fick ett tips idag att man på "äldre"
dieslar kunde justera tillbaka gasarmen, så den inte ger full gas när bilprovarna gör testet.
Funkar det på min motor tror ni?

mvh Sjölander
tror du det hjälper? dem varvar väl upp bilen till ett visst varv.
så då trycker dem väl plattan i bott för att uppnå det.

//Martin
av sjölander
#140227
Jo enligt rutinerad dieselmeck på lite "äldre" motorer så funkar det.

Det har ju med regulatorn att göra på en diesel, man minskar alltså bränsle mängden genom hela registret, motorn blir snålt stäld, raka motsatsen till att trimma :-) och på så vis minskas k- värdet vid besiktnings tillfället.

Men den stora frågan är om det överhuvudtaget är möjligt på min
"moderna" motor från -98

mvh
av Fisketorp
#140248
Styr inte datorn allt det där i en modern då?
av sjölander
#140473
Ok vacumslangarna.

Var hittar jag dom?
Tysta sommardäck V90

Efter en resa på 240mil ner och tillbaka fr[…]

Kan vara så. Värt att tänka p&arin[…]

V50 T5 oljeförbrukning

M1 FS 0W40 är så top-end olja det g&ari[…]

Extra backljus V60 cc -20 LÖST!

Snyggt! Jag har samma liggandes i väntan p&ar[…]