Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Tompa R
Har en 850 GLT -92. Finns lite rost på bakskärmarna och på bakluckan (där vattnet rinner ner) Tänkte fråga om det finns någon här som erfarenhet av att fixa det. Jag har inte tummen mitt i handen, men har inte fixat någon rost förut. Vad behöver jag och hur ska jag gå till väga. E en fattig student, så ska inte lämna in det till en lakerare osv. Vill bara att de inte ska sprida sig, å så e de ju inte så kul att se rosten varje gång man tvättar bilen. Behöver inte bli ett perfekt resultat, bara så att man inte stör sig. Vet ju inte hur länge man ska ha kvar bilen, kankse blir någon nyare 850 om något år. Vore tacksam för alla tips å idéer. Gärna bilder oxå.

Ha de kalas / Tompa 8)
Användarvisningsbild
av Henke850
Slipmaskin(er). En liten dremel typ fungerar bra på små skador
Eventuellt lite spackel. Jag kör med plastic padding pp100.
Sandpapper olika grovlekar
Grundfärg, zinkprimer
Originallack och ev klarlack

Jag är absolut ingen expert men det är vad jag kört med på min gamla merca. Det viktigaste är ju att göra ett riktigt bra underarbete, dvs slipa ner allt till bar metall, helst ska ju inte en gnutta rost finnas kvar. Lägg energin där. De grejer jag orkat slipa ner helt och hållet har sett bra ut i flera år. Där jag fuskat eller rosten käkat sig ner i plåten brukar man få göra om lite då och då.

Det beror på hur allvarliga rostskadorna är men ibland får man ju spackla lite i ojämnheterna om det ska se snyggt ut. Sen på med grund och originallacken.

Slösa inte pengar på dyra mirakelmedel, typ Turtle rostätare och rostomvandlare. Det provade jag när jag lagade första gångena och det håller väldigt kort tid.
av Tompa R
Tack Henke för tippsen.

Blir att fixa det någon helg framöver. Ska man köpa färg från volvo lr finns de på andra ställen oxå? Kan man inte slipa ner rosten utan slipmaskin? Har nämligen ingen :cry:
av cheva_dennis
håller med henke, men jag föredrar vinkelslip med lamellskiva på tar bort det snabbt och effektivt. men inte så bra på jättesmå skador. men pp100 och zinkgrundfärg är toppen.

lycka till
Användarvisningsbild
av Role
cheva_dennis skrev:håller med henke, men jag föredrar vinkelslip med lamellskiva på tar bort det snabbt och effektivt. men inte så bra på jättesmå skador. men pp100 och zinkgrundfärg är toppen.

lycka till
Hej resultatet blir bättre om man använder stålborste till vinkelslip. Stålborsten gör att blåten blir renare på djupet där rost finns, lamellskivan tätar porerna så du får inte bort all rost dessutom Blir plåten tunnare där man slipat med lamellskivan.. :lol:
Användarvisningsbild
av Henke850
Jag har en sån där liten slipmaskin, dremel, finns billiga varianter på claes ohlson och kör man med stålborsten på rostfläckarna kommer man ner till metallen på nolltid. Jäkligt effektivt men är väl bäst på mindre fläckar.

Och slipmaskin är nästan ett måste. Man får inte bort tillräckligt för hand. Kan du inte låna?

Originallack kan de ta hem på mekonomen. Jag vet inte om det blir billigare än på volvo.
Användarvisningsbild
av Role
Henke850 skrev:Jag har en sån där liten slipmaskin, dremel, finns billiga varianter på claes ohlson och kör man med stålborsten på rostfläckarna kommer man ner till metallen på nolltid. Jäkligt effektivt men är väl bäst på mindre fläckar.

Och slipmaskin är nästan ett måste. Man får inte bort tillräckligt för hand. Kan du inte låna?

Originallack kan de ta hem på mekonomen. Jag vet inte om det blir billigare än på volvo.
Hej går även bra till stora fläckar OBS akta ögon. Det allra bästa är en Blästerpistol
med slutet system som ger snabb och dammfri blästring . :D
av Tompa R
Tack för tipsen, ska föröka låna en slip. Klara man av det under en helg? Måste det vara varmgarage?
av Fisketorp
Tompa R skrev:Tack för tipsen, ska föröka låna en slip. Klara man av det under en helg? Måste det vara varmgarage?
varmgarage är väl att föredra, jäkligt kallt att stå och greja annars=P

för att färg/spackel etc ska kunna torka får det inte understiga en viss temp. sedan så beror det på hur snabb du är att pensla på ny grundfärg.

Står det oskydat förlänge och det är fuktigt i luften så biter väl rosten sig fast nästan direkt?

Eller så har jag helt fel=)
//Martin
Användarvisningsbild
av Role
Fisketorp skrev:
Tompa R skrev:Tack för tipsen, ska föröka låna en slip. Klara man av det under en helg? Måste det vara varmgarage?
varmgarage är väl att föredra, jäkligt kallt att stå och greja annars=P

för att färg/spackel etc ska kunna torka får det inte understiga en viss temp. sedan så beror det på hur snabb du är att pensla på ny grundfärg.

Står det oskydat förlänge och det är fuktigt i luften så biter väl rosten sig fast nästan direkt?

Eller så har jag helt fel=)
//Martin
Tar Sirkka en dag för rosten att komma tillbaka hur fuktig luften är. Du har rätt
att färg/spackel etc. ska kunna torka får det inte understiga en viss temp. Man kan säg
att desto varmare det e snabbare torkar färg/spackel. Har lackerat i 15 plus grader
Det gick bra. Det motse inte vara varmgarage använd en liten värmefläkt
Lycka till

https://pbs.twimg.com/media/GrjAz-gboAEZ5gq?forma[…]

https://partsouq.com/ Skum info på min[…]

Service Peugeot 107 2007

Hela navet ligger på bänken i garaget. […]

Tysta sommardäck V90

Farsans Hyundai Kona med Primacy 5 har mer dä[…]