Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Zilv
Tja
Tänkte kolla om någon kan hjälpa mig med mitt problem.
Har en v70 2,5 -98.
Som har ganska mycket glapp vid gaspådrag och även när man släpper gasen.
Har inga missljud eller synliga problem.
Och har funderar ett bra tag nu och kommer ingenstans, någon som har upplevt lika dan och lyckas lösat?

Har kollat övre motorfäste och det är bra.
Funderat på om det skulle kunna va drivaxelarna men har inte lyckats kolla upp det. tips ang kolla?
Alt mer bussning?
Något som är vanligt på desta modeller?
av *pettson*
Zilv skrev:Tja
Tänkte kolla om någon kan hjälpa mig med mitt problem.
Har en v70 2,5 -98.
Som har ganska mycket glapp vid gaspådrag och även när man släpper gasen.
Har inga missljud eller synliga problem.
Och har funderar ett bra tag nu och kommer ingenstans, någon som har upplevt lika dan och lyckas lösat?

Har kollat övre motorfäste och det är bra.
Funderat på om det skulle kunna va drivaxelarna men har inte lyckats kolla upp det. tips ang kolla?
Alt mer bussning?
Något som är vanligt på desta modeller?
Problemet är att ett glapp känns så väl i en framhjulsdriven bil..
Menar om vi tittar på om vi får 2mm glapp i bägge inre knutarna.. sen 2mm på dom yttre, då har vi 4mm.. sen ett par tiondelar på splinesen av nån outgrundlig anledning som jag inte förstår (varför är aldrig volvos splines tajta?) rör vi nu iallafall dom där 4,2 millimetrarna och tittar utanpå rullningsomkretsen på hjulet så blev det rätt mycket..
Tar vi då och skapar en rörelse med det glappet och lägger till ganska mjuka motorkuddar samt då ett övre momentfäste som egentligen är ett skämt i sin konstruktion så då får vi mycket oönskat glapp av inte bara en sak utan kanske 6 inblandade saker..
Problemet är att så lite ligger i varje sak att det är ett helvete att hitta rätt.. Det kan OFTA bli så att allt ska bytas. Och det är inte en motiverande tanke..
MEN för att inte grusa din vardag helt..
Kontrollera undre momentstaget som ansluter vid skarven växellåda/motor/subframe. Dom brukar mjukna till ordentligt..
Kontrollera även det inre fästet på övre (det som ansluter i torpedväggen)
Känn på innerknutarna medans bilen är upp pallad. Kan du vrida ytterknuten medans innerknuten rör sej? Glappar diffen i lådan?. Tja som sagt det finns många trevliga saker att kika på..
Användarvisningsbild
av freak1
Drivknutarna kollar du enklast med fullt rattutslag och gaspådrag, testa både höger och vänster sväng. Om det "klonkar" är knutarna kass.
Användarvisningsbild
av freak1
Ha, medan jag skrev mitt inlägg, skickade Pettson sitt. Gör som han skriver han kan detta.
Användarvisningsbild
av Zilv
tack för hjälpen och ska lyfta upp bilen i helgen som kommer, och får förhoppningsvis komma fram till något. =P

Nej precis märkte det. Nu är den bytt oc[…]

Xc70 aut Vxlåda awd d4 2016

Långskott Prova att slå ac’n , o[…]

V50 T5 oljeförbrukning

Först o främst den kräver inte a5/[…]

Jaha men om man tar bort bara laddaren, kommer d[…]