Loner skrev:*pettson* skrev:
Det handlar inte om att hålla spolarvätskan varm med värmda munstycken. Det handlar om att dom ofta är översnöade.. och senare infrusna..
Men man sopar väl av snön från bilen? :roll:
/L
Visst gör man det? Om alla gjorde det däremot så skulle aldrig eluppvärmda munstycken, doppvärmare i spolarvätskan med flera tillbehör aldrig komma till..
Eftersom om vi drar det i långbänk så börjar vi med munstyckena, på min gamla 94:a så är dom uppvärmda. Det är det första som tinar upp eftersom området runt dom inte är isolerade och motorvärmen sticker rakt upp. Det tar en stund men visst är det runt dom det smälter redan utan tillsatsvärmare.
Samma med spolarvätskan. Slangen går oisolerat genom huven. Det första som händer iallafall på min bil är att jag får just ljummen spolarvätska. Tyvärr fungerar dessa saker sämre på landsväg..
Det är DÄR allt kommer in.. eluppvärmt tinar upp munstyckena även när bilen är kall. Däremot vet jag inte om värmd spolarvätska är en höjdare på grund av spänningarna som rutan får utstå.. (antar den är mera värmd än av spillvärmen från en motor)..