Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Loner
#138258
Klart det går, men jag har aldrig sett några...

Och törs man fråga varför? Rätt spolarvätskeblandning så fryser det ju inte...

/L
av bearcat76
#138292
Jag såg att det fanns eluppvärmda munstycken till V70II och blev lite nyfiken bara.
Men visst är det som du säger, har man koll på sin blandning så klarar man sig nog lika bra utan.
Användarvisningsbild
av Nexus
#138297
bearcat76 skrev:Jag såg att det fanns eluppvärmda munstycken till V70II och blev lite nyfiken bara.
Men visst är det som du säger, har man koll på sin blandning så klarar man sig nog lika bra utan.
Det finns faktiskt (tro det eller ej) doppvärmare att montera i spolar behållaren. för en varm och fin spolarvätska :)
Användarvisningsbild
av mrEasywin
#138306
Som sagt, varför?
Eluppvärmda spolarmunstycken måste vara en fransk uppfinning, fransmännen brukar vara bra på att hitta lösningar på problem som inte finns. Om det är så kallt att munstyckena fryser så gör sig spolarvätskan förmodligen inte speciellt mycket bättre på rutan, det blir nog en fin ishinna...
av *pettson*
#138360
mrEasywin skrev:Som sagt, varför?
Eluppvärmda spolarmunstycken måste vara en fransk uppfinning, fransmännen brukar vara bra på att hitta lösningar på problem som inte finns. Om det är så kallt att munstyckena fryser så gör sig spolarvätskan förmodligen inte speciellt mycket bättre på rutan, det blir nog en fin ishinna...
Det handlar inte om att hålla spolarvätskan varm med värmda munstycken. Det handlar om att dom ofta är översnöade.. och senare infrusna.. Med värmda munstycken slipper man detta.
Isåfall är japanarna bättre med värmeslingor på framrutan på äldre carina modeller. Detta för att tina upp dina frusna torkarblad så att dom gör sitt jobb i alla väder. Och tamejtusan så fungerar det kalas
Användarvisningsbild
av Loner
#138378
grammse skrev: Det finns faktiskt (tro det eller ej) doppvärmare att montera i spolar behållaren. för en varm och fin spolarvätska :)
Ja degt sägs att varm vätska rengör bättre än kall..

/L
Användarvisningsbild
av Loner
#138379
*pettson* skrev: Det handlar inte om att hålla spolarvätskan varm med värmda munstycken. Det handlar om att dom ofta är översnöade.. och senare infrusna..
Men man sopar väl av snön från bilen? :roll:

/L
av *pettson*
#138387
Loner skrev:
*pettson* skrev: Det handlar inte om att hålla spolarvätskan varm med värmda munstycken. Det handlar om att dom ofta är översnöade.. och senare infrusna..
Men man sopar väl av snön från bilen? :roll:

/L
Visst gör man det? Om alla gjorde det däremot så skulle aldrig eluppvärmda munstycken, doppvärmare i spolarvätskan med flera tillbehör aldrig komma till..
Eftersom om vi drar det i långbänk så börjar vi med munstyckena, på min gamla 94:a så är dom uppvärmda. Det är det första som tinar upp eftersom området runt dom inte är isolerade och motorvärmen sticker rakt upp. Det tar en stund men visst är det runt dom det smälter redan utan tillsatsvärmare.
Samma med spolarvätskan. Slangen går oisolerat genom huven. Det första som händer iallafall på min bil är att jag får just ljummen spolarvätska. Tyvärr fungerar dessa saker sämre på landsväg..
Det är DÄR allt kommer in.. eluppvärmt tinar upp munstyckena även när bilen är kall. Däremot vet jag inte om värmd spolarvätska är en höjdare på grund av spänningarna som rutan får utstå.. (antar den är mera värmd än av spillvärmen från en motor)..
Användarvisningsbild
av mrEasywin
#138459
*pettson* skrev:
mrEasywin skrev:Som sagt, varför?
Eluppvärmda spolarmunstycken måste vara en fransk uppfinning, fransmännen brukar vara bra på att hitta lösningar på problem som inte finns. Om det är så kallt att munstyckena fryser så gör sig spolarvätskan förmodligen inte speciellt mycket bättre på rutan, det blir nog en fin ishinna...
Det handlar inte om att hålla spolarvätskan varm med värmda munstycken. Det handlar om att dom ofta är översnöade.. och senare infrusna.. Med värmda munstycken slipper man detta.
Isåfall är japanarna bättre med värmeslingor på framrutan på äldre carina modeller. Detta för att tina upp dina frusna torkarblad så att dom gör sitt jobb i alla väder. Och tamejtusan så fungerar det kalas
Det säger ju sig självt att det inte handlar om att hålla spolarvätskan varm med eluppvärmda munstycken. Inse vilken effekt det skulle krävas för att värma vätskan som passerar.
Sen så använder man väl spolarna mest när det är töväder(om det nu är vinterhalvåret vi pratar om). När det kryper ner mot -20 brukar smutsen som annars leter sig till rutan stanna kvar på backen. Fast det kanske är annorlunda om man bor någonstans där salt används.

Byte servopump på S80 1999. Tyvärr gi[…]

Tysta sommardäck V90

XC60 tystare än V90, A6 tystare än Q5...[…]

Jag skulle vilja veta hur du kan veta att den utlo[…]

Tjuvström V70 2005

Ska se om jag kan kika närmre på den im[…]