Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Tompa R
Min ljuddämpare börjar bli dålig, (e orginal och rullat över 30 000 mil) Tänkte skaffa ett sportsystem från katen å bakåt. Någon som gjort samma sak som kan rekomendera lite saker, och kan man göra det själv hemma i garaget (har aldrig skruvat me bilen förut, kan typ bara byta däck) Blir ljudet mkt "grövre" Vad kostar det billagste systemet? Måste man ha special verktyg, lr räcker de me de man har hemma?
Användarvisningsbild
av kenlav
Har en 96:a 2,5se 10v som jag för ett år sedan bytte till ett sportavgassystem från katten och bakåt , inköptes på Mekonomen för runt 3000:- . Behövs inga specialverktyg för bytet. Åk till OK och hissa upp bilen så slipper du ligga på golvet. Köp monteringspasta och glöm inte nya gummiupphängningar. Ljudet blir det samma på tomgång som orginal men lite mer muller vid gaspådrag. Vill du ha ett sportigare ljud så får du bygga ihop ett eget system med en jappsdämpare som avslut.
Användarvisningsbild
av Shadows
Färdiga halvsatser finns i från blandt andre JT-tuning och Ferrita.
Ferrita er rustfrit :D och dyrt :cry:
JT-tuning er urssel kvalitet :twisted: och halvdyrt :cry:

Jag har netop haft begge systemer på min bil, så jag har prövet dom begge.
av percy
jag blir nyfiken och måste fråga så jag kapar tråden lite fräckt.

Asså om man sätter ett sportsystem efter katten har man inte missat själva grejjen då? Jag menar, om man är ute efter effekt är det inte viktigast att skaffa bredare kanaler före katten då gaserna är varma och därmed är expanderade? Tänker jag fel?

Utbilda mig, jag vill gärna veta. Det börjar bli dags för byte av avgassystem för mig men jag är inte intresserad av att det bara puttrar högre. Jag vill veta att det blir mer att åka av åxå för att det ska vara värt det hela.

Vad skulle ett sånt därninga sportsyst. ge i effektökning 2, 5, 10%?

// percy
av jbl
Min erfarenhet på sport system från kat och bakåt är att det påverkar bara ljudet. Mycket svårt att känna någon skillnad på accet.
Användarvisningsbild
av Funk
Asså om man sätter ett sportsystem efter katten har man inte missat själva grejjen då? Jag menar, om man är ute efter effekt är det inte viktigast att skaffa bredare kanaler före katten då gaserna är varma och därmed är expanderade? Tänker jag fel?
Nejdå, du tänker rätt, men ett originalsystem har som regel högre mottryck vilket resulterar i varmare turboaggregat bl.a. Men den effektmässiga skilllnaden är inte stor under förutsättning att originalet är vettigt konstruerat.

/Thomas
av Tompa R
Shadows skrev:Färdiga halvsatser finns i från blandt andre JT-tuning och Ferrita.
Ferrita er rustfrit :D och dyrt :cry:
JT-tuning er urssel kvalitet :twisted: och halvdyrt :cry:

Jag har netop haft begge systemer på min bil, så jag har prövet dom begge.
Vilket system ska jag välja, behöver ju inte vara toppkvalite, men några år får det gärna hålla. Tänker inte lägga mer än 3000 på det, (ekonomin e inte den bästa för tillfället) Har kollat lite på JT.tuning och några andra, de flesta ligger i samma prisklass. Vad skulle du köpa för system om du satt i min sits? :roll:
Användarvisningsbild
av Shadows
alt andet end JT, det giver bara problemer.

läs her
Användarvisningsbild
av Sparkz
percy skrev:Asså om man sätter ett sportsystem efter katten har man inte missat själva grejjen då? Jag menar, om man är ute efter effekt är det inte viktigast att skaffa bredare kanaler före katten då gaserna är varma och därmed är expanderade? Tänker jag fel?
// percy
Helt korrekt! Börja framifrån är rätt väg att gå om man jagar effekt. Men de flesta börjar med ett stort och blankt slutrör i stället. Det syns ju, så det är väl viktigast... :roll:
Användarvisningsbild
av Nexus
Jag har ett simons 2.5" twinpipe system(halvsatts) på min v70 . visst låter det mera än orginal men inte så det stör tycker jag. vid 70-90km/h på femman kan det mullra lite men ökar man till 120km/h (på 110 väg) så blir det tyst som orginal.
Pris på MICRO med "lite" rabatt :wink: 2550:-
Men främre klamman ingick inte i sattsen(mot främre röret)
Skaffa en sådan klamma innan du kapar bort den gamla :( kan jag rekomendera .

Jo jag kanske har missat det :oops: men vad e det för bil du har ??????

Byte servopump på S80 1999. Tyvärr gi[…]

Tysta sommardäck V90

XC60 tystare än V90, A6 tystare än Q5...[…]

Jag skulle vilja veta hur du kan veta att den utlo[…]

Tjuvström V70 2005

Ska se om jag kan kika närmre på den im[…]