Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Svante58
Hjälp mig!

Är på g att skaffa nya vinterdäck & fälgar till min V70 2,4 170hk - 2004.
Ge mig tips på bra grejor dock inga tokdyra saker.

Hur är Biltemas lättmetallfälgar?
Har sett att Nordfrost 5 är populära, är de bra?
Var köper jag grejorna billigast (Skåne), eller på nätet?
av ensomvetallt
Hej
har inte en aning om varken biltemas fälgar eller Nordfrost.....men
jag köpte billiga däck till min förra bil via dackonline.se, visst var det bra pris men sen ska man om man nu inte köper med fälg å allt kränga på däcken och balansera, nu hade jag en kompis som fixade ett bra pris på jobbet men annars brukar man inte tjäna så mycket på att köpa via nätet.
Ta reda på pris på nätet och sen ringer/åker du runt å kollar vad lokala gummimojjen tar och ev kanske det går att fixa till ett bra pris.

Har vid 2 tillfällen när jag köpt däck fått däck som varit fel på, dom gångerna har jag köpt av lokala gummimojjen så han har fixat det direkt, man funderar ju på vilket strul det KANSKE skulle kunna bli om man köpt över internet.
Användarvisningsbild
av camaro69
Dackonline har mest odubbat.

Om du bor i nordtyskland (Skåne) kan du handla av Alvén och Ingvarsson. Dom säljer Nordfrost 5 till vettiga pengar.

Fälgar kan du köpa hos dom också. Brukar även finnas vettiga paketlösningar.

Lycka till.
av Fisketorp
Tänkte på det med biltema fälgar, är dem godkända?

Enligt svärfar så måste han ha en viss sorts däck som är godkända för en viss hastighet på sin s70 annars kunde det krångla med försäkring vid eventuell olycka påståd hon.

om det stämmer så borde det väl vara lite krav på fälgar med?

//Martin
av *pettson*
Fisketorp skrev:Tänkte på det med biltema fälgar, är dem godkända?

Enligt svärfar så måste han ha en viss sorts däck som är godkända för en viss hastighet på sin s70 annars kunde det krångla med försäkring vid eventuell olycka påståd hon.

om det stämmer så borde det väl vara lite krav på fälgar med?

//Martin
kravet på fälgarna är att dom har rätt höjd, bredd samt inpressning. I övrigt finns inga krav eftersom det krävs vissa saker ändå för att få sälja fälgar alls. (såsom hållbarhet t.ex.) Dock ska man kika på vad fälgarna har för maxbelastning så att dom täcker vikten som du har på din bil.
Menar en bil på 2800kg BÖR inte åka runt med fälgar stämplade 550kg?
(4x550=2200kg) Maxlasten på fälgarna överskrids då. Sen vems fabrikat det är osv spelar ingen roll.
Användarvisningsbild
av Nexus
V70N-2004?? då e detta lite fel forum :wink: :wink:
Användarvisningsbild
av exup
camaro69 skrev:
Om du bor i nordtyskland (Skåne) kan du handla av Alvén och Ingvarsson. Dom säljer Nordfrost 5 till vettiga pengar.

Fälgar kan du köpa hos dom också. Brukar även finnas vettiga paketlösningar.

Lycka till.
Jag bor ca två mil ifrån Alvén&Ingvarsson som ligger i Smålandstenar vilket ligger i Småland,kanske slå upp atlas och kolla :wink: Men ialf så kolla http://www.bythjul.com där hittade jag dubbat Hankook IPike 225-45/17 för 1035:-

Byte servopump på S80 1999. Tyvärr gi[…]

Tysta sommardäck V90

XC60 tystare än V90, A6 tystare än Q5...[…]

Jag skulle vilja veta hur du kan veta att den utlo[…]

Tjuvström V70 2005

Ska se om jag kan kika närmre på den im[…]