Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Jurgen_25
Hej. Jag tänkte byta kupéfilter på en 850 -94 SE. Men jag kan inte hitta vart det sitter??

Bytade precis på en S 70 -98 och då satt filtret på vänster sida under huven vid torpedväggen..

Kollade på samma ställe på 850:n men där var det bara ett stort hål utan filter ovanför fläkten..

Tack på förhand /Jurgen.
Användarvisningsbild
av ketto
Jurgen_25 skrev:Hej. Jag tänkte byta kupéfilter på en 850 -94 SE. Men jag kan inte hitta vart det sitter??

Bytade precis på en S 70 -98 och då satt filtret på vänster sida under huven vid torpedväggen..

Kollade på samma ställe på 850:n men där var det bara ett stort hål utan filter ovanför fläkten..

Tack på förhand /Jurgen.
då finns de inget kupèfilter! blir att skaffa hållaren och filter

Vissa bilar har inte kupèfilter, typ min, men skaffade de ovannämnda grejerna
Användarvisningsbild
av Jurgen_25
Okej tackar så mycket ketto. Men de e ju skumt tycker ja isåfall att 850n inte har, medans S70:n har, eftersom det ser exakt likadant ut på bägge bilarna...

De filtret som jag bytade på S70:n det var kolsvart, så om de e fritt insug på 850:n då kommer det ju in mycket ohälsosamma partiklar, om man nu ska hårddra det..!
Användarvisningsbild
av ketto
Tillval kanske när man köpte bilen ny??
Användarvisningsbild
av Jurgen_25
Ja de e sant. Hursomhelst ska jag nog ordna en filterhållare så att jag får dit ett filter där. borde ju gå med en hållare ifrån en S/V70 tycker man.
av *pettson*
Jurgen_25 skrev:Ja de e sant. Hursomhelst ska jag nog ordna en filterhållare så att jag får dit ett filter där. borde ju gå med en hållare ifrån en S/V70 tycker man.
Eller så går du till volvo och pungar upp dom 220kronorna det kostar nytt till din modell.?
Användarvisningsbild
av Jurgen_25
Okej men e de bara en 200+ kronor de rör sig om så e de lugnt..! De blir Bil-Månsson nästa, imorgon..
av olson
Jurgen_25 skrev:Hej. Jag tänkte byta kupéfilter på en 850 -94 SE. Men jag kan inte hitta vart det sitter??

Tack på förhand /Jurgen.
På 850 sitter det på höger sida ! :???:
Användarvisningsbild
av uno83
Det gör det på S70/V70 också, så han menade nog framifrån :)
Användarvisningsbild
av apersson850
Eller en högerstyrd. Höger sida på bilen är ju alltid det som är höger i den normala färdriktningen. Sen spelar det ingen roll var man står.

Kan för övrigt lägga till att kupéfilter inte var standard på en 850 från -94. Jag har i min, men det har jag själv satt dit. Om du har ECC på en så tidig modell behöver du förmodligen en annorlunda upphängning till uteluftstemperaturgivaren också. Den sitter i vägen för filtret om originalhållaren är kvar.

Sen monterade man en filterhållare ovanpå luftintaget, en filterhållare som senare fick bytas ut till en ny typ, då den första sortens filter utgick ur sortimentet.

Byte servopump på S80 1999. Tyvärr gi[…]

Tysta sommardäck V90

XC60 tystare än V90, A6 tystare än Q5...[…]

Jag skulle vilja veta hur du kan veta att den utlo[…]

Tjuvström V70 2005

Ska se om jag kan kika närmre på den im[…]