Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av kalle71
Jajamensan. jag har chippat min V70XC-00 aut. för ett par år sedan. Jag använder BSR:s PPC trimmning, tillsammans med ett insats-sportluftfilter. Funkar tycker jag himla bra. Otrimmad tycker jag den var otillåtet seg vid behov av snabba omkörningar. Automatlådan gjorde ju inte saken bättre heller. Omkörningarna går betydligt snabbare nu. Jag har enbart använt den extra effekten vid omkörningar och ingen buskörning över huvud taget. Men det var värt de extra stålarna enl. mig. Nu har jag ju aldrig lagt över originalprogrammet i bilen igen, men tror fortfarande att om jag gjorde det så skulle jag återligen inse att det var välinvesterade pengar.

Stort minus i protokollet för biltypen är dock mitt behov av att byta vinkelväxel... 12.982kr på något jag tycker skulle hålla längre än mina 13.000 lugna mil med bejakande av nedanstående tips...

VAR NOGA MED SAMMA RULLOMKRETS PÅ SAMTLIGA DÄCK OCH UNDVIK SVÄNGAR MED FULLA RATTUTSLAG PÅ HÅRDA UNDERLAG.

Mvh, Kalle
av *pettson*
kalle71 skrev:Jajamensan. jag har chippat min V70XC-00 aut. för ett par år sedan. Jag använder BSR:s PPC trimmning, tillsammans med ett insats-sportluftfilter. Funkar tycker jag himla bra. Otrimmad tycker jag den var otillåtet seg vid behov av snabba omkörningar. Automatlådan gjorde ju inte saken bättre heller. Omkörningarna går betydligt snabbare nu. Jag har enbart använt den extra effekten vid omkörningar och ingen buskörning över huvud taget. Men det var värt de extra stålarna enl. mig. Nu har jag ju aldrig lagt över originalprogrammet i bilen igen, men tror fortfarande att om jag gjorde det så skulle jag återligen inse att det var välinvesterade pengar.

Stort minus i protokollet för biltypen är dock mitt behov av att byta vinkelväxel... 12.982kr på något jag tycker skulle hålla längre än mina 13.000 lugna mil med bejakande av nedanstående tips...

VAR NOGA MED SAMMA RULLOMKRETS PÅ SAMTLIGA DÄCK OCH UNDVIK SVÄNGAR MED FULLA RATTUTSLAG PÅ HÅRDA UNDERLAG.

Mvh, Kalle
Chippningen tyckte jag det var kul att läsa om för den gör underverk.
MEN..
Det är ju betydligt bättre att du ber läsarna att undvika att köpa en sån bil om den ska användas alls?
Jag har ju intrycket av att den ska kunna driva på alla 4 hjulen och att den ska kunna fungera som en vanlig bil.
Vad gäller vinkelväxeln i sej vore det bättre om alla missnöjda samlades för att påtala detta för volvo. Helt klart är att det är en undermålig konstruktion, man slutade med den illa kvickt. Att inte åka runt med olika mönsterdjup är till och med det oförklarligt sålänge vi pratar om en millimeter eller så. Eftersom rullningsomkretsens slitage då ska *öka farten på ett hjul och påskynda slitage.. Problemet är att varje gång du kör mera än 30grader åt sidan så är varvtalsökningen så mycket större att den borde rasat ännu tidigare. Varje gång du åkt ett eller i värsta fall flera varv i en rondell har du troligen förkortat livet på den med säkert 500 mils extra slitage jämfört med rullningsomkretsen.
Alltså ärligt så verkar 4hjulsdriften vara bland det största skit volvo försökt lansera stort. OCH nu ska kunderna betala eftermarknaden för konstruktionsmissen.
Det är delar som skulle delas ut gratis...
av Psyko
*pettson* skrev:
kalle71 skrev:Jajamensan. jag har chippat min V70XC-00 aut. för ett par år sedan. Jag använder BSR:s PPC trimmning, tillsammans med ett insats-sportluftfilter. Funkar tycker jag himla bra. Otrimmad tycker jag den var otillåtet seg vid behov av snabba omkörningar. Automatlådan gjorde ju inte saken bättre heller. Omkörningarna går betydligt snabbare nu. Jag har enbart använt den extra effekten vid omkörningar och ingen buskörning över huvud taget. Men det var värt de extra stålarna enl. mig. Nu har jag ju aldrig lagt över originalprogrammet i bilen igen, men tror fortfarande att om jag gjorde det så skulle jag återligen inse att det var välinvesterade pengar.

Mvh, Kalle
Chippningen tyckte jag det var kul att läsa om för den gör underverk.
MEN..
Det är ju betydligt bättre att du ber läsarna att undvika att köpa en sån bil om den ska användas alls?
Jag har ju intrycket av att den ska kunna driva på alla 4 hjulen och att den ska kunna fungera som en vanlig bil.
Vad gäller vinkelväxeln i sej vore det bättre om alla missnöjda samlades för att påtala detta för volvo. Helt klart är att det är en undermålig konstruktion, man slutade med den illa kvickt. Att inte åka runt med olika mönsterdjup är till och med det oförklarligt sålänge vi pratar om en millimeter eller så. Eftersom rullningsomkretsens slitage då ska *öka farten på ett hjul och påskynda slitage.. Problemet är att varje gång du kör mera än 30grader åt sidan så är varvtalsökningen så mycket större att den borde rasat ännu tidigare. Varje gång du åkt ett eller i värsta fall flera varv i en rondell har du troligen förkortat livet på den med säkert 500 mils extra slitage jämfört med rullningsomkretsen.
Alltså ärligt så verkar 4hjulsdriften vara bland det största skit volvo försökt lansera stort. OCH nu ska kunderna betala eftermarknaden för konstruktionsmissen.
Det är delar som skulle delas ut gratis...
Nu är du inne på ett område du uppenbarligen inte har någon erfarenhet av. Detta är inget problem på dessa bilar, enda gången vinkelväxeln går sönder är när man monterar OLIKA däckfabrikat fram o bak. Olika mönsterdjup gör inte sönder vinkelväxeln, detta är fakta.
Användarvisningsbild
av ketto
Då kan du förklara för mig varför min AWD gick sönder, visserligen inte vinkelväxel, samma däckfabrikat runtom, hyfsat lika mycke mönsterdjup, kanske diffa 3 mm som mest

Tror nämligen mönsterdjupet har en liten betydelse ändå...

Vill se dom fakta
av Psyko
ketto skrev:Då kan du förklara för mig varför min AWD gick sönder, visserligen inte vinkelväxel, samma däckfabrikat runtom, hyfsat lika mycke mönsterdjup, kanske diffa 3 mm som mest

Vill se dom fakta
Det enda som är känsligt för däckomkrets är vinkelväxeln, inget annat.
Hur ska jag kunna svara på varför din gick sönder :roll: Vet ju inte ens VAD som gick sönder :roll:
Däremot kan jag med säkerhet säga att det INTE berodde på 3 mm skillnad i mönstret på däcken
Användarvisningsbild
av vbc
Tebaks till ämnet...;)
Chippa på, rekommenderar BSR PPC nu på V70XC -99, haft den "hårda" BSR varianten (icke PCC) tidigare oxså på en 2,4 T -01. Inget annat än utmärkta erfarenheter. Allt tar iof mer stryk med mer pulver men 25000 snart u a

I grund å botten rekommenderas dock mer cc = TRUE power
Va e 2.4l (trots "höfläkt") kontra 5,7 utan:)
av *pettson*
ketto skrev:Då kan du förklara för mig varför min AWD gick sönder, visserligen inte vinkelväxel, samma däckfabrikat runtom, hyfsat lika mycke mönsterdjup, kanske diffa 3 mm som mest

Vill se dom fakta
olika fabrikat NYA ger olika mönsterdjup.. olika slitage likaså..
Vinkelväxeln struntar i om det står dunlop på ett hjul och michelin på dom andra.. :lol:
mönsterdjupet gäller..

Tjena på er längesen sist. Jo jag m&ar[…]

Byta inre drivknut problem

Hur har det gått? Samtidigt nyfiken på[…]

Hej! Jag har en Volvo V70 2,4T, 2001, 365 000 km[…]

Tre år med Volvo V90 CC

Ovanstående livslängd på bromsbel[…]