Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av C70 Cab
Har en C70 cab som jag skall ställa av nu i vinter.

Den kommer att stå i ett varmgarage i 7-8 månader med ett volvo original överdrags "täcke" på sig.

Har förstått att man måste starta upp den i bland så ac-en kan cirkulera så inte packningarna torkar ut.

Är det nödvändigt att ha bilen upphissad på pallbockar för däckens skull?
Har 235/30/20" på bilen.

Skall man byta olja och filter innan vinterförvaringen, eller skall man vänta tills man ställer på bilen igen till våren?

Tacksam för svar :D

Mvh J.
Min C70 Cab http://www.garaget.org/?car=63214
Senast redigerad av 1 C70 Cab, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Fluffen
Kan nog vara klokt att hissa upp bilen för att undvika ståplattor på däcken eller om du har några skitdäck som du kan ha på över vintern.
Olja tycker jag inte spelar någon roll men jag skulle nog byta efter vintern.
av *pettson*
C70 Cab skrev:Har en C70 cab som jag skall ställa av nu i vinter.

Den kommer att stå i ett varmgarage i 7-8 månader med ett volvo original överdrags "täcke" på sig.

Har förstått att man måste starta upp den i bland så ac-en kan cirkulera så inte packningarna torkar ut.

Har 235/30/20" på bilen.

Skall man byta olja och filter innan vinterförvaringen, eller skall man vänta tills man ställer på bilen igen till våren?

Mvh J.
Byt oljan INNAN så slipper du att smutsen sjunker i den stillastående oljan. Oljan du har i under stilleståndstiden behöver inte vara nån dyr olja. Du bör nämligen ändå byta oljan när bilen kommer ut igen till en färsk fin olja som är bra för säsongen.
av jolla_
*pettson* skrev:

Har 235/30/20" på bilen.

Mvh J.
Byt oljan INNAN så slipper du att smutsen sjunker i den stillastående oljan. Oljan du har i under stilleståndstiden behöver inte vara nån dyr olja. Du bör nämligen ändå byta oljan när bilen kommer ut igen till en färsk fin olja som är bra för säsongen.
hur noga är de med oljan som ni skrev?
något mer man ska tänka på?
av *pettson*
jolla_ skrev:
*pettson* skrev:

Har 235/30/20" på bilen.

Mvh J.
hur noga är de med oljan som ni skrev?
något mer man ska tänka på?
Hur noga tja.. det beror väl på hur långt oljan gått som är i tråget idag?..
En vecka gammal? tre månader gammal? osv?
av __tobbe__87
jag har oxå en c70 t5 cab är det verkligen nödvändigt att hissa upp bilen?? när ska ni ställa in den?
av *pettson*
__tobbe__87 skrev:jag har oxå en c70 t5 cab är det verkligen nödvändigt att hissa upp bilen?? när ska ni ställa in den?
Om man hissar upp den och ställer den på hjulupphängningarna ändå så belastas fjädringen som tänkt, men däcken slipper bli platta. Det blir såkallad *morgonsula* av värre format i värsta fall nämligen.
Användarvisningsbild
av Tommy Lagerlöf
Tänkte kolla en grej.

Jag har en 850 och ska ställa av den nu snart,kan man töma motorn på olja och låta motorn stå utan olja unnder vintern eller ska man låta oljan vara kvar i motorn?

Tänkte skölja ur motorn med biltema motoroljan och sen byta igen sen till våren.
av *pettson*
fet_intercooler skrev:Tänkte kolla en grej.

Jag har en 850 och ska ställa av den nu snart,kan man töma motorn på olja och låta motorn stå utan olja unnder vintern eller ska man låta oljan vara kvar i motorn?

Tänkte skölja ur motorn med biltema motoroljan och sen byta igen sen till våren.
skölj den med biltema oljan och kör på den sista kvarten?.. låt den sen vara kvar i motorn. Dra runt den några ggr i vinter.. Byt sen till våren igen.
Användarvisningsbild
av Tommy Lagerlöf
*pettson* skrev:
fet_intercooler skrev:Tänkte kolla en grej.

skölj den med biltema oljan och kör på den sista kvarten?.. låt den sen vara kvar i motorn. Dra runt den några ggr i vinter.. Byt sen till våren igen.

Okej då blir det så :D

Nej precis märkte det. Nu är den bytt oc[…]

Xc70 aut Vxlåda awd d4 2016

Långskott Prova att slå ac’n , o[…]

V50 T5 oljeförbrukning

Först o främst den kräver inte a5/[…]

Jaha men om man tar bort bara laddaren, kommer d[…]