Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av driver247
Min tomgång ligger på strax över 1000 varv. Har bytt tomgångsmotorn så den är ok. Jag gjorde en diagnos och den sa att lufttemperatur mätaren ( tror den hette så) var kass. Fråga om detta kunde ha nått med bränsle förbrukning och tomgång att göra men det är det ingen som vet. Vad göra?????????? :(
av *pettson*
driver247 skrev:Min tomgång ligger på strax över 1000 varv. Har bytt tomgångsmotorn så den är ok. Jag gjorde en diagnos och den sa att lufttemperatur mätaren ( tror den hette så) var kass. Fråga om detta kunde ha nått med bränsle förbrukning och tomgång att göra men det är det ingen som vet. Vad göra?????????? :(
Det är ju inte så lätt att svara när vi inte vet exakt vad du kör för motormodell.? Det förekommmer 3 olika insprutnings system plus dom som finns på senare 70 serie..
Men av frågan förstår jag att du kör en 10V modell?
Absolut att den har med förbrukning och tomgång att göra. Den mäter ju av insugsluftens temperatur. När inte tempgivaren fungerar så sätter den ett universalvärde. När värdet stämmer med yttertempen så är där ingen skillnad. Men när tempen är annorlunda ute så lär det absolut kunna påverka förbrukningen.
av driver247
Glömde skriva vad det var för bil. Det är då en 855 -96 2,5 se
Användarvisningsbild
av Phantom
Vet inte om det är någon hjälp, men när jag hade hög tomgång runt 1000 rpm så var det min luftmassamätare som inte fungerade korrekt. Jag hade felkod på den och bilen gick troligtvis på något nödprogram som hade hög tomgång. Efter byte av LMM så sjönk tomgången.
Kan det kanske finnas någon vakumslang som är dålig som påverkar tomgången?
Bara lite funderingar från mig.
av Edgarn
kolla alla slangar först är ngn skadad so kan detta förekomma med tomgången... bättre att kolla lite innan man börjar byta LMM e ju inte så billiga har bytat på min :/ MVH]
av *pettson*
Edgarn skrev:kolla alla slangar först är ngn skadad so kan detta förekomma med tomgången... bättre att kolla lite innan man börjar byta LMM e ju inte så billiga har bytat på min :/ MVH]
om man orkar läsa så skriver trådskaparen att han har en SE alltså en 10V modell som jag skrev om.. Han har ingen massmätare så det är ingen risk att han måste byta :wink:
av *pettson*
Phantom skrev:Jag visste inte att det inte satt någon LMM i 10v :oops: men då har jag lärt mig ngt nytt idag också :)
:wink:
Lugnt man kan inte veta allting.. :idea:

Tjena på er längesen sist. Jo jag m&ar[…]

Byta inre drivknut problem

Hur har det gått? Samtidigt nyfiken på[…]

Hej! Jag har en Volvo V70 2,4T, 2001, 365 000 km[…]

Tre år med Volvo V90 CC

Ovanstående livslängd på bromsbel[…]