Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av giebat
Jag har en Volvo 850 -94 med lite egen vilja.

Min kupefläkt går bara på läge 4 (inte 1-3) och efter gediget letande på forumet så har jag insett att det borde vara fläktmotståndet. Däremot har jag inte lyckats lokaliserade motståndet. Någon som vet hur jag hittar det och hur jag lättast kommer åt det? Måste handsfacket bort? Lyckas inte få loss det, några knep?

Martin
Användarvisningsbild
av Hilmer
Lånar tråden lite då jag har ett snarlikt problem, min kupéfläkt går nämligen endast på läge 1-3, på läge 4 är den stendöd. Så tips på vad som strular tas tacksamt imot.
av masken74
jag hade samma fel på min 855 t5 94:a och då bytte jag efektsteget så nu fungerar de
inredningen av handsfacket ska bort lättare å arbeta genom de
över fötterna sitter de plast som måste bort sen sitter steget jämte fläkten på höger sida en svart liten sak med 2 kontakter på
lycka till
av giebat
Hej masken!

Vilket av problemen hade du? Mitt eller Hilmers? Jag lyckas inte plocka ut innanmätet ur handskfacket, skruvar man loss torx-skruvarna i framkant så sitter ju fortfarande "gångjärnen" till luckan fast vilket gör att man inte kan få ur innanmätet. Ser ut som om gångjärnen skall gå att smätta loss ur luckan men jag vågar inte ta i. :(

Kommer du ihåg vad ett nytt effektsteg kostade?

Martin
Användarvisningsbild
av Stefanito
När jag köpte min 855 så fick jag den med en fläkt som gick på fullt ös hela tiden, då jag inte visste exakt vad det va så åkte jag tilll skroten och plockade relä och motstånd från en 850 och det fick jag betala 50 spänn för och sen va problemet fixat.
av *pettson*
giebat skrev:Hej masken!

Vilket av problemen hade du? Mitt eller Hilmers? Jag lyckas inte plocka ut innanmätet ur handskfacket, skruvar man loss torx-skruvarna i framkant så sitter ju fortfarande "gångjärnen" till luckan fast vilket gör att man inte kan få ur innanmätet. Ser ut som om gångjärnen skall gå att smätta loss ur luckan men jag vågar inte ta i. :(

Kommer du ihåg vad ett nytt effektsteg kostade?

Martin
sätt ned en smal mejsel i luckan och pressa ihop knapen. Låt luckan falla ned och dra tillbaka gångjärnen. Sen kan du ta ut handskfacket helt och göra jobbet.
Fläktmotstånd och sånt är lättåtkomligt
av giebat
Tack. Skall testa det så fort jag hinner. :D
av giebat
Kanon! Handskfacket är borta och jag ser fläkt, reläer mm. Frågan är bara hur jag hittar fläktmotståndet? Fick veta att det skulle vara litet, grönt och med vita kontakter men jag ser det inte. Någon som vet exakt hur det ser ut och var det sitter?

Till höger om reläerna och lite högre upp sitter en svart box med en kontakt i underkant och en axel på baksidan. När fläkten förs till läge 4 så vrider sig axeln men i lägena 1,2,3 verkar det inte fungera. Är det detta jag förväntar mig om fläktmotståndet är kass?

Mvh
Martin
av panoroma
Jag hade samma problem på min 850 Glt och byt fläktmotstondet en gång sedan fungerade bara några dagar. Jag blev tvungen att byta fläktmotoren också.

Om du har bra fläktmotor och låter OK. Det kan räcka bara byta motstondet. Men om du har dåligt fläktmotor jag rekomenderar att byta motoren samtidigt

Helt ny motor utan vinge(du kan använda den gamla) 990 kronor.
Fläktmåtstondet 250 kr. på skroten
av giebat
Hade tänkt försöka smörja upp motorn. Den har gnisslat lite men det kanske är bäst att byta den. Motståndet lokaliserade jag till slut så nu skall jag bara hitta ett nytt på skroten.
Volvo som inte startar.

Hur krokar man bort kopplingswiren Du skruvar p&[…]

Volvo S60 T3 2012 bytesråd

Har nu provkört den men måste säga[…]

Tysta sommardäck V90

Efter en resa på 240mil ner och tillbaka fr[…]

Kan vara så. Värt att tänka p&arin[…]