Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av she-man
#134430
Hejsan,

Har en 850GLT -97 som går klockrent. Fram tills i dag i varje fall.

När jag körde hem från jobbet i går kväll så märkte jag att det tog någon sekund längre än vanligt att starta motorn, Men väl igång så gick den som tåget igen. Men i morse när jag skulle i väg så var bilen helt strömlös. Inget fungerade. Larmet var ej igång, centrallåset fungerade ej, när jag vred om nyckeln så hände inget, alla lamporna på instrumentpanelen var släckta. Helt dött!

Har ingen voltmeter, men grannen är elekriker, så jag sprang över och lånade en av honom. Och den visade 0 volt! Inget!
Trodde först att den var sönder, så jag kollade spänningen pe ett 6-voltsbatteri jag har i en ficklampa, och voltmetern visade på 6 volt. Så den funkar. Prövade mäta på bilbatteriet igen. Åter igen 0 volt.

Så till min fråga, kan batteriet vara så urladdat? Eller har det helt enkelt kortslutits? Jag har svårt att se att ett helt batteri kan laddas ur så fullständigt att det inte finns någon spänning överhuvudtaget.

Vad tror ni experter?
Användarvisningsbild
av calle_g
#134444
Om spänningen är 0 volt är det troligen en cell som bråkar, har du kollat så att inte någon cell i batteriet förlorat all syra? Om inte annat så är det säkert en cell i batteriet som är helt kaputt på annat sätt och då är det bara skrot tyvärr. Du kan ju alltid försöka ladda det en gång med vanlig laddare och se om du får nått motstånd.
Användarvisningsbild
av igelkottar
#134445
Om du får igång bilen med startkablar eller ett annat batteri
så kolla så att generatorn laddar 13,8 Volt, gör den inte det så
byt laddningsrelä/kol
av Tusse
#134457
Generatorn bör ge MINST 13,8volt. Helst 14,4v. (eller mer)
Batteriet kan du nog skriva av som ren kassation, köp ett nytt. (se upp för Tudor, det är riktiga skitbatterier.

Satsa gärna några koronor extra på ett Optima yellow top. Det tål flera hundra uppladdningar, samt att det håller ca 10 år. (Om det sköts på rätt sätt)
Användarvisningsbild
av igelkottar
#134495
Tack Tusse, :D jag glömde skriva att det var minvärdet. :oops:
av she-man
#134659
Hej igen och tack för tipsen.

Jag har kollat batteriet och det finns vätska hela vägen upp i samtliga celler. jag har dock inte mätt ... vad det nu är man mäter (syran?) ... i vätskan.

Jag fick hjälp att starta bilen med kablar, och det gick alldeles utmärkt. Mätte därefter vad generatorn gav, vilket var 13V. Tyvärr visar voltmetern jag lånade inte decimaler, så det kan mycket väl ha varit 13.8V, eller inte :-(
Körde sen en runda med bilen, stängde av den och mätte på batteriespänningen. Voltmetern visade nu 12V, vilket innebär att spänningen låg någonstans mellan 12 och 12.9 V (visar ju inga decimaler).
Nu på förmiddagen dagen efter så var allt dött igen. Voltmetern visar nu 1V.

Ska försöka mäta ev. läckström senare, får se hur det går.
av Tusse
#134661
Kolla igen, men stäng då först av samtliga förbrukare i bilen, som tex: lyset. fläkten, stereon,mm.

Sedan gasar du upp motorn till ca 1500rpm, får du då ett voltvärde som understiger 14 volt, så är det dags att byta laddregulatorn i generatorn, den innehåller även nya kol.

Att batteriet är dött beror på att generatorn ej har kraft över till att ladda det. Sätt förslagsvis batteriet på laddning med en extern laddare.
Senast redigerad av 2 Tusse, redigerad totalt 0 gång.
Användarvisningsbild
av Nexus
#134664
Tusse skrev:Kolla igen, men stäng då först av samtliga förbrukare i bilen, som tex: lyset. fläkten, stereon,mm.

Sedan gasar du upp motorn till ca 15000rpm, får du då ett voltvärde som understiger 14 volt, så är det dags att byta laddregulatorn i generatorn, den innehåller även nya kol.
Tvivlar starkt på att en 850 varvar 15000rpm :wink: :wink:
Användarvisningsbild
av uno83
#134690
Men om spänningen på batteriet var 12V när han stängt av bilen och 1V dagen efter så är det väl knappast bara generatorn.
V50 T5 oljeförbrukning

Först o främst den kräver inte a5/[…]

Jaha men om man tar bort bara laddaren, kommer d[…]

.nu är röret hemma så nu å[…]

ABS lampa lyser 740

Alla med ABS har ABS på alla hjulen. Dock &a[…]