Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Precis som rubriken lyder så kollar jag mig omkring efter en 850-855 eller ja dessa modeller helt enkelt...sedan som kombi-spelar ingen roll alls..
Vad är dessa bilars stora fel? Vad ska man kolla lite extra på vid köp från privatperson?
Min 850 från 97 som ja sålde i våras fick ja byta båda hjullager i fram, spindelleden glappade,AC var paj, bränslepump och filter 2ggr(bilen dog pga sten i tanken som krossa 2 filter o pumpar på 2 dagar).
Detta händer under 1 år som jag ägde den, annars var den helt underbar och köra och jättebra dragbil(har häst). Därför vill ja nu ha en sådan bil igen!
Rost var aldrig stor problem på min gamla 850(lite på bakluckan bara).

Är ny här på forumet så om jag gjorde några fel när jag startade denna inlägg får ni säga till!
Hoppas att få lite nyttiga tips!
Användarvisningsbild
av NIJO
Kolla så att det inte läcker om packningen mellan motor/växellåda=Dyrt!
Kamremmsbyte
Vevhusventilation-lyft oljestickan, brummar det upp rök så e den tilltäppt.
Säkert fler som har bättre tips men det var några.
Användarvisningsbild
av villon
bromsar och ok:en
av Tusse
Precis som det tidigare sagts, så kolla mkt noga i skarven mellan motor & växellåda. (Under bilen) läcker det olja där, så handlar det om: 10-15000:-i reparationskostnad hos Volvo.

Är väl ej heller helt fel att ta ett kompressionsprov.
av gusmon
Hej.har en 855-94 30000 mil startar alltid när den är kall men efter ca. 5-10 min. börjar den missa och svarar ej på gasen men när den blir varm går den bra igen. stängde av den en gång då starta den inte, vänta ca. 30 min. sedan starta den och gick bra i en vecka.

Ove.
Lastbilstjej skrev:, annars var den helt underbar och köra och jättebra dragbil(har häst).!
allvarligt dragbil ? en 850 är ingen bra dragbil antingen motorklen , eller så blir prestanda modellerna för törstiga ,, och inte att glömma den är framhjulsdriven , och det vet ju alla som har erfarenhet av släp vad det innebär .

Har en själv en V70 tdi , mest bara för att det är svårt att hitta en bil som drar dryga halvlitern av nåt annat märke runt en 15- 20 000 , och får dra 1500 på B ..
Min v70 tdi e underbar o dra med. Sålänge med inte rejsar ;) Men vill man dra så mycket som möjligt på B är ju 945 enda alternativet igentligen. ang. köpråd till 850 så lägger jag till att undersöka typ alla bussningar från brandvägg och framåt samt att det itne finns erroderingar på bakvagn då det ska vara riktigt tråkigt jobb har jag hört!

Jag hade ca 60 PSI = 4100 hPa på lågtr[…]

DennisCA's Volvo 850 -97

Innerskärmarna lär sitta med 4-5 plastmu[…]

Ett avgasprov hade varit bra för att se hur m[…]

Beställt en XC60 i Juni med uppskattad levera[…]