Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av kenken
Vad kan jag ha för fel på kopplingen.När jag backar ut från gården och det är lite uppför,släpper sakta upp kopplingen,så låter det som ett,ja konstigt ljud.Tjuter liksom en kort stund.Kopplingen fungerar annars bra.
Har en Volvo V70 GLT 98.
//Kenken
av *pettson*
kenken skrev:Vad kan jag ha för fel på kopplingen.När jag backar ut från gården och det är lite uppför,släpper sakta upp kopplingen,så låter det som ett,ja konstigt ljud.Tjuter liksom en kort stund.Kopplingen fungerar annars bra.
Har en Volvo V70 GLT 98.
//Kenken
nej det är inget fel. Det är ett lamell materialval som är trist. Dom materialen började på 740
Jag har samma gneek precis när jag får dragläge och min koppling är nu 600 mil gammal.
av Fisketorp
Har samma symptom på min 855a 94a
visserligen är inte kopplingen toppskick samt att den äcker lite olja mellan låda och motor så jag misstänkte olja på lamellerna..

kul att höra att det möjligen är som det ska vara men ändå trist med oljud specielt vid försäljning=(
av *pettson*
Fisketorp skrev:Har samma symptom på min 855a 94a
visserligen är inte kopplingen toppskick samt att den äcker lite olja mellan låda och motor så jag misstänkte olja på lamellerna..

kul att höra att det möjligen är som det ska vara men ändå trist med oljud specielt vid försäljning=(
troligen har du inte nåt allvarligt fel men trots detta då så ljudet är inte det en köpare ser.. han blir nervis för oljeläcket. För ska han åtgärda detta så ser han pengarna rinna iväg. I samband med läcket så brukar man byta kopplingen och ljudet är då förhoppningsvis borta.
av Fisketorp
*pettson* skrev:

troligen har du inte nåt allvarligt fel men trots detta då så ljudet är inte det en köpare ser.. han blir nervis för oljeläcket. För ska han åtgärda detta så ser han pengarna rinna iväg. I samband med läcket så brukar man byta kopplingen och ljudet är då förhoppningsvis borta.
Njaa läkaget + koppling osv planerar jag att få åtgärdat i framtiden..
men då jagi nte ägt bilen sålänge och det är 11mån kvar tills besiktning avaktar jag med det.
funderar tillåmed på att besiktiga och se om dem missar det felet igen=)

visserligen lite trist att fylla på olja 1-2ggr/mån men biltema olja kostar inte mkt, får bli finare olja när felet är åtgärdat

//Martin
av *pettson*
Fisketorp skrev:
*pettson* skrev:

Njaa läkaget + koppling osv planerar jag att få åtgärdat i framtiden..
men då jagi nte ägt bilen sålänge och det är 11mån kvar tills besiktning avaktar jag med det.
funderar tillåmed på att besiktiga och se om dem missar det felet igen=)

visserligen lite trist att fylla på olja 1-2ggr/mån men biltema olja kostar inte mkt, får bli finare olja när felet är åtgärdat

//Martin
bilprovningen är inte speciellt intresserade av den typen av läckage förutom just på turbomodellerna. Detta då eftersom olja uppstänkt på ett hett aggregat innebär stor brandrisk.
av Fisketorp
Ok, låter låter ju bra för min del då=P

fast enligt vv.se så är oljeläkage något som dem ska ha koll på

"klanten" som besiktigade bilen 3dagar innan jag köpte/bytte
missade/sket i, löst batteri, oljeläkage tror det var något mer

däremot så var det inte bra med blekta reflexer samt ingen vätska till spolarna=)
av *pettson*
Fisketorp skrev:Ok, låter låter ju bra för min del då=P

fast enligt vv.se så är oljeläkage något som dem ska ha koll på

"klanten" som besiktigade bilen 3dagar innan jag köpte/bytte
missade/sket i, löst batteri, oljeläkage tror det var något mer

däremot så var det inte bra med blekta reflexer samt ingen vätska till spolarna=)
hade du varit kvinna så fyller man på spolarvätska....
Bror min besiktigade sin bil 15 min innan min tjej. Dom hade samma besiktningsman. Brodern fick 2:A på att torkarfunktionen inte gick att genomföra eftersom spolarvatten saknades.. I övrigt inga anmärkningar på bilen som förresten gjorde sin första besiktning i livet.
Tjejen åkte in med vår fiat uno 89:a efter och den är i vad jag SETT bra skick. Dock hade hon inte trots att JAG tjatat på henne kollat t.ex spolarvätskan. (hon får sköta sånt själv på sin bil). Utan att tveka när det inte kom vätska FYLLDE mannen på spolarvätska.. kollade och voila det fungerade så då blev det absolut inget på pappret. Handbromsen visade sej inte ta men det gjorde inget eftersom hon säkert skulle lämna bilen för service nångång och kunde ta detta i samband med det.

Hon kom tillbaka utan poäng. så kördes bilen en månad eller två.. det blev servicedags..
NU blev jag aktiv.. framvagnsbryggan var 2 ordentliga hål i och resten var kex.. byte av framvagnsbrygga alltså. bussningarna till länkarmarna var skräp och hade släppt.. en spindelled var 3mm glapp..
Och handbromsen som sagt var obefintlig..
Nej.. nu gör jag servicen innan besiktningen så jag vet att det är toppskick..
Svensk bilbesiktning skulle kunna byta namn= Svensk inkonsekvenskontroll
bara lägga ned skiten och låta ett statligt bolag ta över utan vinstintresse.
Sen UTBILDA personalen.

Hej igen! Har du varit under bilen och inspekterat[…]

Hej, jag använder en autel någon bä[…]

Larmsystem

V60 cc awd 2,4 -16. När jag startar bilen s&a[…]

Service Peugeot 107 2007

Har börjat skruva isär Peugeoten lossat […]