Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Kstedt
Härom dagen hände det som har hänt för några månader sedan; jag har kört en kort sträcka, stannat för att handla, när jag sen ska åka igen händer följande:

- Jag vrider om nyckeln, motorn startar men dör inom ett par sekunder
- Samma sak händer tre ggr
- På fjärde försöket drar bara startmotorn, själva motorn är som död
- Jag väntar några minuter... Sen startade den som den skulle

Den rullade fina fanken resten av dagen. Det här är ett problem som dyker upp ibland, alltså inte särskilt ofta.

Sist det hände blev jag stående i ett parkeringshus. Fick bogsera till verkstad, där den vid ankomst naturligtvis gick igång. Lämnade dock in den. Verkstaden hittade inget mer än att batteriet var dåligt, så de bytte det och så funkade den igen.

Men nu är det alltså samma problem. Och eftersom startmotorn drar runt som den ska kan det väl inte vara batteriet?

Jag är rudis på motorer så jag behöver alla tips jag kan få. Jag känner att jag behöver ha litet i bakfickan då jag talar med verkstaden.

Tack på förhand.
av Kena
Verkar vara nått problem som inte heller Volvo rår på(bränslepumpsrelä eller immoring tycker de, men varför när den bara stått ett tag?). Har en polare som har en V70-00 som har kört-går in och handlar-kommer ut igen...startar inte syndrom. Har påpekat att Volvo inte är bra shoppinbilar men det förnekar han för samma sak händer när han lämnar ungarna på dagis.
Jag har ju åxå en likadan -00 (glt polaren har en Classic men det är väl bara dekalerna som skiljer) men enda gångerna jag märker av det är när den stått med motorvärmaren igång så kan den vara lite svårstartad och tänder inte alla cylindrar på en gång.
Så är det någon som har förslag på åtgärd spå "våra" problem så kan ni väl skriva någon rad isf.

Kom att tänka på min gamla 740 (B230E) som hade samma syndrom, på den räckte det att byta backventil på soppapumpen så vart den som ny igen. Kan det vara samma på V70:n???
Användarvisningsbild
av mrEasywin
Hade samma problem på min 740. Att den bara dog samt att den var svår att starta hände oftare och oftare för att till slut inte starta alls. Jag kom fram till att det måste vara fel på bakre pumpen, främre pumpen eller reläet till pumpen. Jag bytte det billligaste och enklaste först(reläet) och sedan gick den som tåget.

Det är ju inte samma bil men symptomen liknar ju varandra...
Kopplingspedal knarrar

Jag har en kopplingspedal som knarrar, jag trodde […]

Inte alltid för mig som motorlampan tänd[…]

Det där är (möjligen fuktpåve[…]

Fjäder dörrlås

Är det någon som vet var man får […]