Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av bromsoket
Hallå, jag har sökt i forumet utan att hitta något, hur spänner man enklast/effektivast handbromsen i volvo 850 93? Förstår att det är nånstans nere vid hjulen, det finns ett hål i bromsskivan, är det där man stoppar i en mejsel o vrider runt? tacksam för svar snarast då besiktning är på ingång /p
Användarvisningsbild
av mrgrannie
Hej!

Har för mig att man skall dra upp handbromsspaken 3 "snäpp", sedan sätter man åt backarna på varje hjul med en spårskruvmejsel tills det nyper fast, och sedan släpper man på backarna tills hjulen precis går runt.
Det kan var lite knepigt att spänna vid bromskivan/navet, men det går. Vrid navet så att hålet är rakt upp så kommmer man åt ett kugghjul som man får peta runt med skruvmejseln.
Jag gjorde på detta sätt inför varje besiktning med den gamla 850:n och det har fungerat bra.

//Henrik
av Addekarlsson
När man dragit åt handbromsen 3 hack, så ska hjulen inte gå runt, om hjulen är upplyfta. Normalt ska en handbroms hålla bilen stillastående på mellan 3 och 7 hack.

Men justeringen då...
Sitter det inte en justering under mittarmstödet på 850, precis som det gör på 700/900?
Man lossar bakre gaveln, och där bör det sitta en ställskruv för handbromsen.

Men nu vet jag inte om det är så på 850 oxå, utand etta är en gissning.

Mvh/ Adde
av *pettson*
bromsoket skrev:Hallå, jag har sökt i forumet utan att hitta något, hur spänner man enklast/effektivast handbromsen i volvo 850 93? Förstår att det är nånstans nere vid hjulen, det finns ett hål i bromsskivan, är det där man stoppar i en mejsel o vrider runt? tacksam för svar snarast då besiktning är på ingång /p
Grundjustera 850....

Hissa upp o ta av hjulen. Lossa spakjusteringen i bilen. Spänn backarna på resp hjul med en mejsel genom antingen ett bulthål eller genom avsett hål (beroende på skivsort) Haka fram så att bromsarna låser ute vid hjulen. För att förstå mekanismen= köp en handbok eller låna en. Haka tillbaka några hack så att det precis går fritt och lätt.
Spänn nu upp spaken i bilen så att det låser på 5-7 hack.
Du ska kunna använda två fingrar och låsa handbromsen med om du gjort rätt...
Användarvisningsbild
av apersson850
Har man aldrig gjort det förr rekommeneras en ficklampa att lysa in i hålet i trumman med, för att hitta tandhjulet man ska skruva på.
Efter att ha haft ett helsike med att knacka loss ställhjulet en gång, tar jag isär och fettar in mekanismen med kopparfett en gång om året, minst, numera.
av bromsoket
*pettson* skrev:
bromsoket skrev:Hallå, jag har sökt i forumet utan att hitta något, hur spänner man enklast/effektivast handbromsen i volvo 850 93? Förstår att det är nånstans nere vid hjulen, det finns ett hål i bromsskivan, är det där man stoppar i en mejsel o vrider runt? tacksam för svar snarast då besiktning är på ingång /p
Grundjustera 850....

Hissa upp o ta av hjulen. Lossa spakjusteringen i bilen. Spänn backarna på resp hjul med en mejsel genom antingen ett bulthål eller genom avsett hål (beroende på skivsort) Haka fram så att bromsarna låser ute vid hjulen. För att förstå mekanismen= köp en handbok eller låna en. Haka tillbaka några hack så att det precis går fritt och lätt.
ok, måste jag hissa upp båda hjulen samtidigt?? är det nån slags kugghjulsmekanism??
av *pettson*
bromsoket skrev:
*pettson* skrev:
Grundjustera 850....

ok, måste jag hissa upp båda hjulen samtidigt?? är det nån slags kugghjulsmekanism??
som jag skrev. En lånad handbok.. vadsomhelst så du förstår mekanismen INNAN du jobbar med denna.
Användarvisningsbild
av mrEasywin
*pettson* skrev:
bromsoket skrev:
*pettson* skrev: Grundjustera 850....

som jag skrev. En lånad handbok.. vadsomhelst så du förstår mekanismen INNAN du jobbar med denna.
Annars kan man ta lös bromsskivan så ser man exakt hur det fungerar. Man behöver inte lossa bromsröret från oket om man lossar rören från några clips och är jävligt försiktig så att man inte böjer röret...
av Kena
Häng upp oket i snören är ett tips.
av *pettson*
mrEasywin skrev:
*pettson* skrev:
bromsoket skrev: ok, måste jag hissa upp båda hjulen samtidigt?? är det nån slags kugghjulsmekanism??
Annars kan man ta lös bromsskivan så ser man exakt hur det fungerar. Man behöver inte lossa bromsröret från oket om man lossar rören från några clips och är jävligt försiktig så att man inte böjer röret...
och om handbromsen ens är nära att vara rätt justerad och den inte är splitt ny så lär det finnas en kant i trumman om inte annat av smuts.
OCH den måste du ju justera IN backarna för att inte skrapa i och förstöra backarna... Så återigen.. en bok..titta.. lär... skruva. Det är billigast så..

Qi laddning är dumheter och bara en gimmick e[…]

motorinställning

Har hittat felet det var kugghjulet till vevaxeln […]

Lambdalampan lyser

Ta du och kasta den där eftermarknads lambda[…]

Är det sedan eller kombi du har? Jag och ett[…]