Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av panoroma
Jag har tvättat motoren och efteråt bilen fungerar inte som förut det blir ännu värre när jag kör. Jag trodde att den var pga fukt och jag körde bilen 20-30 minuter men den försvan inte. Problemet kvarstår

Vad kan jag göra för den?
av Bowin
Kolla så du inte har vatten/fukt runt tänstift och tändspolar.
av jimpa99
jag gjorde likadant det slutade med att jag fick lossa fördelarlocket och blåsa ur en hel del fukt?? :lol:
av panoroma
Jag har kollat alting och hittat problemet på tänstiften under tänstift locket.När jag tagit ut tänstiftena från sina platser blev jag jätte förvånat, 3 av 5 hade fylt med nästan 2-3 glas vatten och jag blir tvungen att använda svamt för att tömma vatten.
Jag har aldrig träffat liknande förut.

Tvätta volvo motoren igen!!!! Nejjj aldrig livet!
Användarvisningsbild
av Nexus
panoroma skrev:Jag har kollat alting och hittat problemet på tänstiften under tänstift locket.När jag tagit ut tänstiftena från sina platser blev jag jätte förvånat, 3 av 5 hade fylt med nästan 2-3 glas vatten och jag blir tvungen att använda svamt för att tömma vatten.

Tvätta du med slang eller med högtryckstvätt???
Användarvisningsbild
av Jurgen_25
När jag motortvättar så brukar ja ha motorn igång, använder högtryckstvätt , men håller den högt så att vattnet liksom "regnar" ner i motorrummet, sen låter jag den stå på tomgång en stund eller kör en runda direkt så att vattnet ångas av, men visst det kan ju slinka in lite överallt ändån...

/Jurgen.
av *pettson*
panoroma skrev:Jag har kollat alting och hittat problemet på tänstiften under tänstift locket.När jag tagit ut tänstiftena från sina platser blev jag jätte förvånat, 3 av 5 hade fylt med nästan 2-3 glas vatten och jag blir tvungen att använda svamt för att tömma vatten.

Absolut att du får vatten runt stiften?.. Dom är ju avluftade så kan luft komma ut så kommer vatten in. Dock överdriver du mängden eftersom så mycket vatten ryms inte ens utan stift. Noterade du att inga packningar finns på tändstiftskåpan?
Alla som tvättar en vitblockare BÖR ta loss kåpan först. Även där innanför ska det tvättas.
Så avslutar man ALLTID en motortvätt oavsett märke på bilen med att lossa tändkablar och blåsa rent. Samt ta loss fördelarlocket om där finns ett och blåsa rent. I annat fall blåser man rent runt spolarna.
Alltså intet nytt under himlen.
Dom enda som är förskonade från sånt är dieslar...
Lambdalampan lyser

Ta du och kasta den där eftermarknads lambda[…]

Är det sedan eller kombi du har? Jag och ett[…]

Eller det faktum att VW vill sälja nya bilar […]

Tack för svar! Lät jobbigt, men kanske […]