jimpa99 skrev:är det krångligt att byta tätningar på en 5a jag har ingen erfarenhet av dom har tidigare bara skruvat rödblockare?? 
tja krångligt och krångligt.. Det är ju att på rödblockaren har du ju en ventilkåpa. Det har du inte här. Kåpan över kamaxlarna är kamöverfallen.
Det finns inga packningar där förutom 5 o-ringar som tätar mot tändstiftshålen. Resten är ett packningslim som är härdande.
Så det kan vara lite motigt att öppna kåpan utan skador. OCH OM MAN GÖR SKADOR så måste man fixa dom innan man ens tänker på att sätta ihop allt. På rödblockaren kan du lossa ventilkåpan och kika. Gör du det här utan att ta bort kamremmen så bryter du oftast sönder en bit av toppen. Bäst att tillägga att över och underdel på toppen är matchade (line honade ihop) så det är inte bara att köpa sej en ny överdel och tro att det automatiskt fungerar ihop.
Ska du byta på plats går det åt en hel del saker till bilen. Såsom en ställning till ett mothåll för fjäderpressen osv. Om du ska lossa toppen så är det i stort sett samma jobb som på en rödblockare. Med undantag då av det jag skrev ovan om hur man öppnar översta kåpan.