Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Jurgen_25
Tjena. Jag har ett "Litet" problem som jag hade behövt hjälp med. Bilen det gäller är en Volvo 850 SE-94 - 26500mil.

Tomgången ligger runt 500rpm och bilen darrar, den går jättefint förövrigt. Misstänker att den tjuvar ström nånstans, för jag hittade en liten bit svart tunn kabel där det satt en typ av "givare" i vitt plasthölje, med par mm stickontakt på toppen, det låg lös ovanpå/vid den stora fläkten i motorrummet.

Är det nån som vet vad det är för en typ av sladd+givare. Har läst lite här på forumet och sett att det kunde vara bränslepumpsrelät som strular, men de bytade jag idag, så det var det inte. Men hoppas nån vet vad det är för en sladd jag hittade och var den tillhör/sitter..?

Tack på förhand / Jurgen.
Användarvisningsbild
av Jurgen_25
hmm var ute o titta och den enda plats jag skulle kunna sätta denna lilla kabel+kontakt på är: om man tittar vid spolarvätskepåfyllningen så sitter där 2dosor: A och B den A=svart B=grå och där fattas en liten sladd som denna, men ska jag sticka i stumpen i nåt av hålen eller vad??

Vill poängtera att jag precis haft av +kabeln på batteriet om det kan ha ändrat nån inställning..
Användarvisningsbild
av Jurgen_25
...lösa kabeln jag hitta tillhör, felkodenheten, men jag vet inte riktigt hur den ska sitta?? Det är till B-enheten, tips någon?
Användarvisningsbild
av ketto
den kabeln passar till både A och B på diagnosen! Ska sitta i mitten av A och B nånstans!

Angående tomgången så är de normalt att de tomgången är låg eller pendlar mellan 800 och 500 RPM, när man har tagit bort + eller minus på batteriet! Styrboxen tappar ju minnet, men åker man ett par mil så blir allt normalt igen!
Användarvisningsbild
av Jurgen_25
Okej jag tackar så mycket ketto, jag ska bryta strömmen igen och se, för att jag har kört minst 15-20 mil och tomgången darrar fotfarande.. Angående den lilla kabeln: kan den ge elektriska störningar om den inte sitter i? "tjuvström" för alla kablar ska ju helst sitta i:)
Användarvisningsbild
av ketto
Jurgen_25 skrev:Okej jag tackar så mycket ketto, jag ska bryta strömmen igen och se, för att jag har kört minst 15-20 mil och tomgången darrar fotfarande.. Angående den lilla kabeln: kan den ge elektriska störningar om den inte sitter i? "tjuvström" för alla kablar ska ju helst sitta i:)
tror inte den ger störningar! Kabeln ska förresten sitta på A-modulen på kanten, inte mittemellan A och B

Kanske smörja upp tomgångsmotorn!
Användarvisningsbild
av Jurgen_25
Ketto, har du möjlighet att lägga upp nån bild, så jag ser hur den kan sitta? hmm förstår inte hur den kan ha trillat av, möjligtvis när ja bytade lampor i positionslyktan, för ja slant med handen när jag skulle spänna fjädern..!
Användarvisningsbild
av ketto
Så här ska den sitta:
Så du får öppna där dioden och knappen är och löda fast den igen

Bild
Användarvisningsbild
av Jurgen_25
Tack! Men jag har 2st och den ena sitter redan så, helsvart kabel med en svart stickontakt på toppen, denna som jag hitta lös är en exakt likadan kabel, ca 7-8cm lån och istället för svart kontakt så är den vit istället.
Användarvisningsbild
av Jurgen_25
Men den kanske ska sitta någonannanstans då, men ser iallafall exakt likadan ut, fast vit. "sladden är svart"
Kopplingspedal knarrar

Jag har en kopplingspedal som knarrar, jag trodde […]

Inte alltid för mig som motorlampan tänd[…]

Det där är (möjligen fuktpåve[…]

Fjäder dörrlås

Är det någon som vet var man får […]