Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Sussie_82
Var ute och körde en sväng idag och upptäcker att när jag släpper upp kopplingen på tvåans växel så hörs ett litet klonkljud. Känner även av det i kopplingspedalen. Någon som har sina aningar om vad det kan vara. Kopplingen är bytt för ca två år sen och växellådan förra hösten. Börjar undra om det är drivknuten...
av *pettson*
Sussie_82 skrev:Var ute och körde en sväng idag och upptäcker att när jag släpper upp kopplingen på tvåans växel så hörs ett litet klonkljud. Känner även av det i kopplingspedalen. Någon som har sina aningar om vad det kan vara. Kopplingen är bytt för ca två år sen och växellådan förra hösten. Börjar undra om det är drivknuten...
jag tänker automatiskt på en bil med dubbelmassesvänghjul. Som svänghjulet börjat att separera på.. Då säger det KLONK och känns i kopplingen.
Användarvisningsbild
av Sussie_82
Okej sitter den vid kopplingen eller är det i lådan? Är det något man kan skruva åt eller måste man byta? Och i vilken prisklass hamnar det i i så fall ?:-/
Användarvisningsbild
av Fluffen
Svänghjulet är det som kopplingen sitter emot, så man måste ta ner lådan om mzn ska byta.
Användarvisningsbild
av Sparkz
Om det är svänghjulet bör du höra det varje gång du växlar mellar gas och motorbroms. På alla växlar.
Användarvisningsbild
av Sussie_82
har bara hört det på tvåan hittills... :???:
av Classicman
Det skulle kunna vara urtrampningslagret som gett med sig, måste inte vara svänghjulet.. Har varit med om det samma och då bytade jag urtrampningslager sen blev jag av med ljudet..

MVH David
av *pettson*
Classicman skrev:Det skulle kunna vara urtrampningslagret som gett med sig, måste inte vara svänghjulet.. Har varit med om det samma och då bytade jag urtrampningslager sen blev jag av med ljudet..

MVH David
Inte har du hört ett *klonk* från urtrampningslagret?.. Då måste det ha skurit? Har iallafall haft nere ett 100 tal 850 lådor och aldrig nånsin hört det berömda *klonket* som berott på urtramplagret? Däremot ett antalggr där svänghjulet är kasst. Ytterligare några ggr där lådan är så glapp invändigt så ett klonk blivit.
Användarvisningsbild
av igelkottar
Hör du det alltid bara på 2:an?

Kan du höra det om du accar till lite snabbt på ettan, och sedan väntar till
bilen stannat utan att broms, där lägger du in backen och gör det samma.

Får du klonket då så är det troligtvis broder Knut som är på väg att ge sig.
Användarvisningsbild
av Sussie_82
Fick förklaringen till det hela idag. Övre motorfästet är totalt slut. Så när jag accar, vilket jag gör mest på tvåan så vrider motorn sig fel och då låter det som det gör och känns även i kopplingen, men tack iaf för era svar. Trevlig helg på er.
Kopplingspedal knarrar

Jag har en kopplingspedal som knarrar, jag trodde […]

Inte alltid för mig som motorlampan tänd[…]

Det där är (möjligen fuktpåve[…]

Fjäder dörrlås

Är det någon som vet var man får […]