Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av madbuddy
Har haft problem med gassjäll på min v70 Glt-00 16000 mil,
Har haft den på volvo och dom har felsökt den och kommit på att det mycket riktigt är det som strular.
Dom har uppgraderat mjukvaran och säger nu att det är riktigt och att det är något som jag får bekosta själv.
Nu undrar jag om det inte bara är som att skjuta problemet framför sig??
Vill ju helst ha det bytt, och vad händer om det fortsätter strula, kommer jag då att få punga ut med ytterligare slantar då?
Skulle gärna vilja ha några snabba svar.

Tack på förhand.
av Larzan
I ditt falll skulle jag uppsöka SVT´s arkiv och kolla igenom programmet om garantifråga på just gasspjällen. Plus tror jag programmet hette.

Någonstans i bakhuvudet klingar "Kontakta servicerådgivare" "20 000mil" och servicebok ur programmet.

Volvo kommer att försöka skjuta över problemet på dig, men hänvisa till plusprogrammet samt garantin de gick ut med.

Du ska inte betala detta.

Dock ska den rengöras två gånger innan den byts ut. Så har den inte gjorts ren, ja, då är det ingen större ide att diskutera utbyte.

Men har det verkligen konstaterats att rengörning inte hjälper. Stå på dig!
av Frigge
Det är INTE garanti på gasspjäll, det finns en Goodwill. Det är stor skillnad mellan dessa. Så det beror helt o hållet på hur man skött sin bil och var man är kund.
Användarvisningsbild
av Nexus
Frigge skrev:Det är INTE garanti på gasspjäll, det finns en Goodwill. Det är stor skillnad mellan dessa. Så det beror helt o hållet på hur man skött sin bil och var man är kund.
Det där är ju orättvist. Bara för man inte servar på volvo så betyder det ju inte att gasspjället går sönder fortare. Det borde gälla samma för alla som får problem med gasspjäll.
av Larzan
Behöver INTE vara servad hos Volvo. Bara skött enligt volvos krav! Detta är viktigt!!.
Saxat ur PLUS

"Volvos kommentar

På Volvo säger presschefen Christer Gustafsson att företaget i USA varit tvingade att återkalla bilar, eftersom amerikanska myndigheter gjort bedömningen att det varit nödvändigt.
Men så är inte fallet i andra länder, säger Gustafsson.
Volvo håller inte med de amerikanska myndigheterna om att problemet med gasspjället skulle vara en trafikfara och kommer inte att, som i USA, återkalla alla bilar i Sverige. Men de svenska kunder som får problem med gasspjället och som har skött sin service enligt Volvos krav, kan nu få ersättning."

Den sista meningen är det du ska ta till dig.
Användarvisningsbild
av Nexus
Larzan skrev:Behöver INTE vara servad hos Volvo. Bara skött enligt volvos krav! Detta är viktigt!!.
Saxat ur PLUS

"Volvos kommentar

På Volvo säger presschefen Christer Gustafsson att företaget i USA varit tvingade att återkalla bilar, eftersom amerikanska myndigheter gjort bedömningen att det varit nödvändigt.
Men så är inte fallet i andra länder, säger Gustafsson.
Volvo håller inte med de amerikanska myndigheterna om att problemet med gasspjället skulle vara en trafikfara och kommer inte att, som i USA, återkalla alla bilar i Sverige. Men de svenska kunder som får problem med gasspjället och som har skött sin service enligt Volvos krav, kan nu få ersättning."

Den sista meningen är det du ska ta till dig.
Det är ju samma sak som att den ska vara servad på volvo verkstad.
Jag har jobbat själv på bilverkstad och vet hur det går till med goodwill ärenden. En trogen märkes kund är det inga problem för men en som servar på billiga ställen har destå svårare att få saker på goodwill.
Användarvisningsbild
av madbuddy
Tack grabbar för feedbacken!
Menar ni att man bara ska hänvisa till"Plus" t.ex?
Ska söka runt lite på nätet så kanske jag hittar nåt, i detta fall handlar det ju inte om så mycket pengar ca 1200kr.
Men jag är ju rädd att problemet kommer tillbaka, eftersom det ju är en dokumenterad förslitningsskada på spjället eller?
När ni menar "goodwill" så menar ni att om man skriker eller protesterar tillräckligt mycke så kanske man slipper betala eller?
Användarvisningsbild
av madbuddy
Nu har jag fått min uppgradering iallafall, 300kr för programvara+900 för felsökning.
Blev bra men frågan är bara hur länge?
Återkommer med mera info.

Tack alla för inlägg!
Användarvisningsbild
av Nexus
varför 900 för felsökning ?? Då du skrev att de tidigare har konstaterat att felet ligger hos gasspjället.
Användarvisningsbild
av madbuddy
Dom tog 900 för att konstatera felet, dvs. felsökningen.
Jag hämtade bilen idag.

Inte alltid för mig som motorlampan tänd[…]

Det där är (möjligen fuktpåve[…]

Fjäder dörrlås

Är det någon som vet var man får […]

Jag är lite trött nu Så du få[…]