Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av villon
Hej nu är det så att i högerframvagn, hörs ett klonkande ljud varje gång man kör i en håla, eller det är ganska ojämt underlag, stör mig på detta väldigt mycket ibland, och det som byttes nyligen var krängninshämmarstaget, men det hjälpte visst inte bort problemet,

så vad är det som är slitet eller fel? och vad kan det komma att kosta att byta?
av timebandit
Krägningshämmarlänken aka stabilisatorstag, dessa gör att det klonkar högt i bilen när dessa är dåliga.
av Larzan
Och för att inte glömma bort. Fjäderbenslager.
Användarvisningsbild
av villon
Är det dyrt att byta detta?
av timebandit
Stabilisatorstagen är relativt billiga och enkla att byta. Kostar runt 130:- /st på Biltema och 600:-/st på Bilia. Sitter "endast" med 2 muttrar per sida.

Om det hade vart fjäderbenslagrena så borde det väl även göra ljud när man svänger/vrider på ratten) ?
Användarvisningsbild
av Sussie_82
Hade samma grej i min bil. Bytte det mesta, länkarmar,stabstag, stötdämparfästen men trots det så fortsatte ljudet. Visade sig att jag förlorat lite av oljetrycket i dämparna. Kan vara värt att kolla.
Användarvisningsbild
av villon
Sussie_82 skrev:Hade samma grej i min bil. Bytte det mesta, länkarmar,stabstag, stötdämparfästen men trots det så fortsatte ljudet. Visade sig att jag förlorat lite av oljetrycket i dämparna. Kan vara värt att kolla.
Hur gör jag det?
Användarvisningsbild
av villon
timebandit skrev:Stabilisatorstagen är relativt billiga och enkla att byta. Kostar runt 130:- /st på Biltema och 600:-/st på Bilia. Sitter "endast" med 2 muttrar per sida.

Om det hade vart fjäderbenslagrena så borde det väl även göra ljud när man svänger/vrider på ratten) ?
Är biltemas lika bra så man slipper de extra hundralapparna?
av timebandit
Jag har Biltemas monterade på båda sidor fram och dem fungerar fortf. väldigt bra! Vet många som kör med Biltemas utan problem. Finns dock dem som fått tag på "måndagsex" men detta finns ju även hos Bilia/Volvo.
Köp du på Biltema för strax under 300:- för 2st... Strular dem för dig sedan så köp orginal för 1200:- för 2st... =P
Användarvisningsbild
av villon
Nu undrar jag bara, hur ser man lättast vad som är "den felande länken" så jag inte byter en massa i onödan, har liksom inte råd till det nu.

Jag är lite trött nu Så du få[…]

Jag har en Volvo S60 från 2003, som i dagsl&[…]

V60 sliter däck bak

Min har rullat 23000 mil nu så de kan ju va […]

AC & kylfläkt

Det har jag inte ens reflekterat över, tä[…]