Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Flyers
Om man har en V70 2,4 140hk, är det någon mening att chippa den då?
Enligt BSR så skall ju effekten öka till 188hk vilket borde ge en rätt så stor prestandahöjning.
Finns det någon här som har en icke turbo modell som har provat BSR chip och har några utlåtande?
Är det värt pengarna eller märks det knappt någon skillnad?
Användarvisningsbild
av Ramon
Jag kan börja med att säga att jag inte har provat BSR chip... Men, vad jag vet så är i princip den enda skillnaden mellan 140hk V70N och 170hk varianten, att det sitter en "spärr" i 140hk-versionen, i styrboxen, som alltså du har. Så ifall du chippar bilen hos BSR, så tas denna "spärr" bort och du kommer att få ut i princip lika många hästar som en BSR chippad 170hk V70! Så efter chippning är det klart att du kommer känna en ganska stor skillnad, det är ju mer än 30hk+! Så här mkt kan man i "normala" fall inte chippa en sugmotor, men i och med denna spärr i 140hk motorn, är det alltså möjligt. Så det är definitivt värt pengarna, mer kraft, dragvilligare, bättre gasrespons, behåller kraften längre över varvtalsregistret... + ska enligt tillverkaren dra mindre soppa!
Användarvisningsbild
av Brainy
Stämmer att 140hk och 170hk är samma motor och vill du ha mer kräm så tycker jag du ska använda detta.
Känner några som har använt detta trim till sin 170hk så de fått 188hk och de har blivit väldigt nöjda med skillnaden så du borde ju märka en ännu större skillnad.
/Anders

Edit: Såg att det gällde en 00a, då är jag tyvärr inte säker på om det är ovanstående som gäller.
av Lövet
Förut var SE och GLT olika motorer (tvåventil mot fyrventil) så det går inte att byta box då. När de gick över till att heta 2,4 (140) och 2,4 (170) så är det inte längre samma motorer som de två tidigare. Alltså går det inte att en GLT box då heller.
Användarvisningsbild
av Dobermann
andreas_lofgren skrev:Förut var SE och GLT olika motorer (tvåventil mot fyrventil) så det går inte att byta box då. När de gick över till att heta 2,4 (140) och 2,4 (170) så är det inte längre samma motorer som de två tidigare. Alltså går det inte att en GLT box då heller.
Vad jag menade är angående 2,4 motorerna dvs 140 / 170 hästarna, frågan är då kan man sätta en 170 hästars box i en 140 hästare å därmed få 170 hästar? istället för att chippa? "GLT-box" var fel uttryckt av mig
av Lövet
Okay, då blir det mera rimligt. Om det funkar eller inte vet jag ej men då motorerna är identiska så borde det gå att göra så. Men varför krångla när det inte ens kostar 3000kr att göra det ordentligt? http://sv.bsr.se/products/t956/

Tips: Lyssnar man mkt på radio är Tu[…]

240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Kan tillägga att efter jag bytt tändspol[…]

Anliggande frambroms 740

Hej! Upplever att frambromsen känns lite anli[…]

installera dragkrok

Säkringen är en 40 A. J.case kallas type[…]