Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av marcusjj
Halloj allesammans!

Tänkte bara höra om det finns modeller som har gamla fronten men har den nya motorn i sig? läste någonstans att den nya motorn hade en 23mm kamrem och behövdes bara bytas var 12k mil medan den gamla skulle byta vad 7k mil.

Min bil har nämligen gamla fronten med kamremmen är bytt vid 12k mil.

Kan man se på något sätt om det är den gamla eller nya motorn lätt?

//Marcus
Användarvisningsbild
av Sparkz
Motorer med serienummer 131155 och uppåt har 23mm rem.
av marcusjj
Ok, tack! ska ta och titta under huven efter jobbet då!
av marcusjj
Jag hittar inte var man kan läsa av serienummer :oops:

Någon som skulle kunna posta en bild eller förklara vart man ska kika? :)
Användarvisningsbild
av vrålvolvon
tjena!

det brukar stå på kammremskåpan när kammremen ska bytas på min står det 7500 mil alltså har jag en 21mm kammrem och bilen är en 850 GLE från 1993.

Vet inte riktigt var du kan läsa av motorns serienummer men enligt haynes handbok så ska 1994 års modeller och framåt ha 23mm kammrem.

så har du en årsm 94 lr nyare så har du kammremsbyte var 12000mil och har du en 92a lr en 93a så har du kammremsbyte var 7500mil

Lycka till/Nicklas.
av marcusjj
Ok! tack för svaret!

Men det som förbryllar mig är att jag har gamla fronten på bilen. får kolla på kåpan näste gång jag är vid bilen.
Användarvisningsbild
av vrålvolvon
tjena!

np, du för göra de :) men alltså du har en 94 års mod och jag har sett flera 94 or på blocket som har gammla fronten dvs med listen mitt på kofångaren och orange/röd/vita bakljus... så det är inget ovanligt

tror att dom rödvita bakljusen och den nyare snyggare fronten med lägre lycktor fanns enbart på turbo modellen 94... kolla på Blocket.se så får du se :) vet inte om de stämmer men det beror säkert på när den är tillverkad tx.e om den är tillverkad i slutet av året kanske dom började med nyare fronten...

Lycka till/Nicklas.
av *pettson*
vrålvolvon skrev:tjena!

np, du för göra de :) men alltså du har en 94 års mod och jag har sett flera 94 or på blocket som har gammla fronten dvs med listen mitt på kofångaren och orange/röd/vita bakljus... så det är inget ovanligt

tror att dom rödvita bakljusen och den nyare snyggare fronten med lägre lycktor fanns enbart på turbo modellen 94... kolla på Blocket.se så får du se :) vet inte om de stämmer men det beror säkert på när den är tillverkad tx.e om den är tillverkad i slutet av året kanske dom började med nyare fronten...

Lycka till/Nicklas.
94 var turbo den enda med låga fronten. Senare kom andra efter.
Nya bakljusen kom 1995 och passar alla äldre med.
på kombi monterar man v70 ljusen istället.
av marcusjj
Så det finns alltså hopp om att min bil kan ha den nya motorn med den breda kamremmen? har lämligen inteh unnit kolla än :oops:

Jag är lite trött nu Så du få[…]

Jag har en Volvo S60 från 2003, som i dagsl&[…]

V60 sliter däck bak

Min har rullat 23000 mil nu så de kan ju va […]

AC & kylfläkt

Det har jag inte ens reflekterat över, tä[…]