Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#121271
Vet inte om detta är rätta kategorin för frågan, men tippar på nån händig moderator flyttar den till rätt :lol:

Min polare är glad som ett barn, har är 34 år och har precis köpt sig en tyskimporterad C70 från -01.

Den är fräsch invändigt, men ser något sliten ut utvändigt.

Bilen har gått lite drygt 10.000 mil, och redan där ringer en klocka för mig.
Sen har de av någon anledning bytt ut instrumentbrädan i bilen, p.g.a. att förra ägaren i Tyskland hade haft ett inbrott i bilen sa säljaren :roll:
Servicebok finns säger han, men på tyska och han förstår inget av det...
Har inte själv sett den ännu.
OK, min polare är en aning naiv som ni förstår.

Huven har en himla massa stenskott och ser ut att ha rullat kanske 20.000 mil, men min polare säger bestämt att bilen bara rullat 10.000.
Killen som sålde bilen, är från Jugoslavien och tar hem bilar direkt och reggar och säljer via blocket.se

Det är en T5.a med helskinn och stora ljudpaketet, elstolar och massa lull lull. RTI.n fick han med i en påse då de bytt ut instrumentbrädans om sagt utan att fått rätt eller nåt jag vet inte.

3 dagar efter köpet fick han byta LMM på bilen då den va dålig sa de på BSR när han trimmade den till steg 2.
Dock har de inte sagt nåt till honom om han blivit blåst eller ej.

Min gode vän betalade 104.000:- för bilen...

I en annan kategori har jag läst att någon eller några på detta forum kan hjälpa till och kolla upp bilen mer ingående med chassinumret, kolla besiktning m.m. från Tyskland om hur långt den gått m.m.

Jag tror min gode vän har blivit fetblåst på affären.
Kan mycket väl ha fel och hoppas ju det, men skriv gärna vad NI tror och om någon vill hjälpa mig kolla upp bilen med chassinumret, skicka mig ett PM.
Jättetacksam för alla svar...
Senast redigerad av 1 VolvoBengan, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Fluffen
#121275
Han har lätt blivit FETblåst så att säga. :cry:
Borde väl kunna tyda ut stämplar och mätarställning i serviceboken trots dålig tyska. :D
Enligt din beskrivning så vill jag påstå att den är med 100%säkerhet "fixad" tyvärr.
Användarvisningsbild
av Nexus
#121278
Blåst har han säkert blivit . Men det tycks ju inte han bry sig om så varför då bevisa att bilens historik inte stämmer :?: :?:
Användarvisningsbild
av VolvoBengan
#121302
Kan ju kanske vara bra och visa honom ändå, om bilen gått typ dubbelt så långt...

Dumt att bara dissa... han är en liten besserwisser också, så det skulle ju vara kul o nypa till honom ordentligt :lol:
Användarvisningsbild
av Nexus
#121361
VolvoBengan skrev:Kan ju kanske vara bra och visa honom ändå, om bilen gått typ dubbelt så långt...

Dumt att bara dissa... han är en liten besserwisser också, så det skulle ju vara kul o nypa till honom ordentligt :lol:
Kolla om service boken är till den bilen han har köpt.
Datum och milantal är ju inte på japanska :wink: så det borde gå att tyda ganska enkelt.
Du kan säkert bevisa att han har köpt grisen i säcken men det tycks ju ändå inte bita på honom (S)
av perhall
#121387
Tyvärr så går det ju att byta ut delar av serviceboken genom att behålla omslaget, där förste ägaren stämplas, och sen byta papperen...

10 000 mil är något lite på en 01:a men stämmer väl med att tyskar kör ca 1200 mil per år, alltså något mindre än i Sverige.

Det är helt normalt att det blir mer stenskott på huven i Tyskland pga kortare avstånd och fler bilar på Autobahn. Faktiskt så kan man redan efter 3 till 4 000 mil ha ganska mycket stenskott i Tyskland. Man kör 180-220 och ligger relativt nära bilen framför, sen lite grus som det alltid ligger på en motorväg...
Användarvisningsbild
av VolvoBengan
#121389
Ok... bra svar faktiskt...
av Frigge
#121413
perhall skrev:Tyvärr så går det ju att byta ut delar av serviceboken genom att behålla omslaget, där förste ägaren stämplas, och sen byta papperen...

10 000 mil är något lite på en 01:a men stämmer väl med att tyskar kör ca 1200 mil per år, alltså något mindre än i Sverige.

Det är helt normalt att det blir mer stenskott på huven i Tyskland pga kortare avstånd och fler bilar på Autobahn. Faktiskt så kan man redan efter 3 till 4 000 mil ha ganska mycket stenskott i Tyskland. Man kör 180-220 och ligger relativt nära bilen framför, sen lite grus som det alltid ligger på en motorväg...

Tyskar kör MYCKET mer än oss Svenskar som regel.
När man kollar upp bilar Importerade från Tyskland är OFTA körsträckan mellan 4000 och 8000 mil per år.
Det är ju därför det är så tacksamt för skumfirmor att Importera bilarna från Tyskland och sen skruva ner mätarställningen 10 - 15000 mil
Användarvisningsbild
av VolvoBengan
#121417
vad tror du då Frigge, svårt för dig o gissa men tror du den e skruvad?
av Frigge
#121456
VolvoBengan skrev:vad tror du då Frigge, svårt för dig o gissa men tror du den e skruvad?
Mycket svårt att säga men det är mer än regel än ett undantag att just Importer är skruvade. Dock inte bilar som är privatimporterade, alltså att man själv varit utomlands o valt en bil hos en seriös firma.

Det finns normalt sett ingen anledning att importera en Volvo från Tyskland då bilarna har samma värde som i Sverige, däremot om man fifflar mätarställningen blir det ju helt plötsligt VÄLDIGT lönsamt. Det är ju liiiite omständigare att söka en bils historik utomland än att söka den i Sverige.

Min gissning är att han som så många andra blivit blåst.
Kopplingspedal knarrar

Jag har en kopplingspedal som knarrar, jag trodde […]

Inte alltid för mig som motorlampan tänd[…]

Det där är (möjligen fuktpåve[…]

Fjäder dörrlås

Är det någon som vet var man får […]