- ons 01 aug 2007, 21:27
#120813
Hej.
Har nu kört nästan 300mil med husvagnen efter i sommar och fler lär det bli.
Efter att ha läst instruktionsboken där det rekommenderades (inte förbjöds) att köra på 3:ans växel så gjorde jag det. Resultat 1,5-1,6L/mil.
Testade några gånger att lägga i läge D och konstaterade relativt snabbt att det var ett bättre läge för miljön då förbrukningen sjönk till 1,3 L/mil.
Dock så blev jag skrämd 2 ggr. Vid ett långt uppförslöp, inte brant så utan det lutade svagt uppåt en längre bit, och körde i läge D så växlade bilen ned ett steg och drog hela backen upp helt ok. Sen när den skulle växla upp igen då lät och kändes det som om man körde på en kantmarkering i ca 1sekund. Detta hände 2 gånger i läge D.
Efter dessa 2 gånger så körde jag i läge 3 igen och detta "vägkantsfenomen" har inte uppträtt efter det men husvagn efter.
Nu hemma när jag kör utan vagn i läge D så märker man att den växlar väldigt "aktivt" i landsvägskörning. Minsta uppförslöp växlar lådan ned och när det går lätt igen och växlar den upp. Väldigt ofta, ungefär som den ligger och känner efter hela tiden.
Svårt att beskriva känslan.
Men att den inte ligger och drar innan den växlar ned ett steg.
Luktade på oljan, lite bränd, fränt. och brun och väldigt tunn, i alla fall när den var ljummen. Ska lukta/känna på oljan imorgon när den är kall för att se om den är lika tunn igen.
Oljan kommer att bytas snarast då detta är troligen aldrig gjort. Bilen har nu rullat 9700mil och rullat i city i stockholm innan.
OT :roll:
Vill även lyfta ett varnande finger för en märkesverkstad vid tranebergsbrons västra sida angående service. Bilen var relativt nyservad innan jag köpte bilen. Kvitton finns. ca 300 mil innan vi köpte den. Fanns knappt ingen olja i motorn. Inget meddelande om att automalådeoljan var kontrollerad, eller att rekommendation om byte av dito.
Men jag undrar lite över vad detta "väggrensmarkering" vibrationen kunde vara något, för det har ju som sagt inte uppträtt igen.
:?:
Har nu kört nästan 300mil med husvagnen efter i sommar och fler lär det bli.
Efter att ha läst instruktionsboken där det rekommenderades (inte förbjöds) att köra på 3:ans växel så gjorde jag det. Resultat 1,5-1,6L/mil.
Testade några gånger att lägga i läge D och konstaterade relativt snabbt att det var ett bättre läge för miljön då förbrukningen sjönk till 1,3 L/mil.
Dock så blev jag skrämd 2 ggr. Vid ett långt uppförslöp, inte brant så utan det lutade svagt uppåt en längre bit, och körde i läge D så växlade bilen ned ett steg och drog hela backen upp helt ok. Sen när den skulle växla upp igen då lät och kändes det som om man körde på en kantmarkering i ca 1sekund. Detta hände 2 gånger i läge D.
Efter dessa 2 gånger så körde jag i läge 3 igen och detta "vägkantsfenomen" har inte uppträtt efter det men husvagn efter.
Nu hemma när jag kör utan vagn i läge D så märker man att den växlar väldigt "aktivt" i landsvägskörning. Minsta uppförslöp växlar lådan ned och när det går lätt igen och växlar den upp. Väldigt ofta, ungefär som den ligger och känner efter hela tiden.
Svårt att beskriva känslan.
Men att den inte ligger och drar innan den växlar ned ett steg.
Luktade på oljan, lite bränd, fränt. och brun och väldigt tunn, i alla fall när den var ljummen. Ska lukta/känna på oljan imorgon när den är kall för att se om den är lika tunn igen.
Oljan kommer att bytas snarast då detta är troligen aldrig gjort. Bilen har nu rullat 9700mil och rullat i city i stockholm innan.
OT :roll:
Vill även lyfta ett varnande finger för en märkesverkstad vid tranebergsbrons västra sida angående service. Bilen var relativt nyservad innan jag köpte bilen. Kvitton finns. ca 300 mil innan vi köpte den. Fanns knappt ingen olja i motorn. Inget meddelande om att automalådeoljan var kontrollerad, eller att rekommendation om byte av dito.
Men jag undrar lite över vad detta "väggrensmarkering" vibrationen kunde vara något, för det har ju som sagt inte uppträtt igen.
:?: