Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Larzan
Hej.
Har nu kört nästan 300mil med husvagnen efter i sommar och fler lär det bli.
Efter att ha läst instruktionsboken där det rekommenderades (inte förbjöds) att köra på 3:ans växel så gjorde jag det. Resultat 1,5-1,6L/mil.

Testade några gånger att lägga i läge D och konstaterade relativt snabbt att det var ett bättre läge för miljön då förbrukningen sjönk till 1,3 L/mil.

Dock så blev jag skrämd 2 ggr. Vid ett långt uppförslöp, inte brant så utan det lutade svagt uppåt en längre bit, och körde i läge D så växlade bilen ned ett steg och drog hela backen upp helt ok. Sen när den skulle växla upp igen då lät och kändes det som om man körde på en kantmarkering i ca 1sekund. Detta hände 2 gånger i läge D.
Efter dessa 2 gånger så körde jag i läge 3 igen och detta "vägkantsfenomen" har inte uppträtt efter det men husvagn efter.
Nu hemma när jag kör utan vagn i läge D så märker man att den växlar väldigt "aktivt" i landsvägskörning. Minsta uppförslöp växlar lådan ned och när det går lätt igen och växlar den upp. Väldigt ofta, ungefär som den ligger och känner efter hela tiden.
Svårt att beskriva känslan.
Men att den inte ligger och drar innan den växlar ned ett steg.

Luktade på oljan, lite bränd, fränt. och brun och väldigt tunn, i alla fall när den var ljummen. Ska lukta/känna på oljan imorgon när den är kall för att se om den är lika tunn igen.
Oljan kommer att bytas snarast då detta är troligen aldrig gjort. Bilen har nu rullat 9700mil och rullat i city i stockholm innan.

OT :roll:
Vill även lyfta ett varnande finger för en märkesverkstad vid tranebergsbrons västra sida angående service. Bilen var relativt nyservad innan jag köpte bilen. Kvitton finns. ca 300 mil innan vi köpte den. Fanns knappt ingen olja i motorn. Inget meddelande om att automalådeoljan var kontrollerad, eller att rekommendation om byte av dito.

Men jag undrar lite över vad detta "väggrensmarkering" vibrationen kunde vara något, för det har ju som sagt inte uppträtt igen.
:?:
Användarvisningsbild
av Nexus
Larzan skrev:Hej.
Har nu kört nästan 300mil med husvagnen efter i sommar och fler lär det bli.
Efter att ha läst instruktionsboken där det rekommenderades (inte förbjöds) att köra på 3:ans växel så gjorde jag det. Resultat 1,5-1,6L/mil.

Testade några gånger att lägga i läge D och konstaterade relativt snabbt att det var ett bättre läge för miljön då förbrukningen sjönk till 1,3 L/mil.

Dock så blev jag skrämd 2 ggr. Vid ett långt uppförslöp, inte brant så utan det lutade svagt uppåt en längre bit, och körde i läge D så växlade bilen ned ett steg och drog hela backen upp helt ok. Sen när den skulle växla upp igen då lät och kändes det som om man körde på en kantmarkering i ca 1sekund. Detta hände 2 gånger i läge D.
Efter dessa 2 gånger så körde jag i läge 3 igen och detta "vägkantsfenomen" har inte uppträtt efter det men husvagn efter.
Nu hemma när jag kör utan vagn i läge D så märker man att den växlar väldigt "aktivt" i landsvägskörning. Minsta uppförslöp växlar lådan ned och när det går lätt igen och växlar den upp. Väldigt ofta, ungefär som den ligger och känner efter hela tiden.
Svårt att beskriva känslan.
Men att den inte ligger och drar innan den växlar ned ett steg.

Luktade på oljan, lite bränd, fränt. och brun och väldigt tunn, i alla fall när den var ljummen. Ska lukta/känna på oljan imorgon när den är kall för att se om den är lika tunn igen.
Oljan kommer att bytas snarast då detta är troligen aldrig gjort. Bilen har nu rullat 9700mil och rullat i city i stockholm innan.

OT :roll:
Vill även lyfta ett varnande finger för en märkesverkstad vid tranebergsbrons västra sida angående service. Bilen var relativt nyservad innan jag köpte bilen. Kvitton finns. ca 300 mil innan vi köpte den. Fanns knappt ingen olja i motorn. Inget meddelande om att automalådeoljan var kontrollerad, eller att rekommendation om byte av dito.

Men jag undrar lite över vad detta "väggrensmarkering" vibrationen kunde vara något, för det har ju som sagt inte uppträtt igen.
:?:
kolla denna tråden angående olje byte i aut-låda
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... t=spolning
av Larzan
Tack för tipset, just denna gång så ska jag lämna in för detta arbete, har ingen större lust att göra detta, utan betalar istället. Kanske nästa gång. För en nästa gång kommer det bli i och med att man drar husvagn.

Nån som vet vad vibrationen berodde på ?
av Frigge
Troligtvis berodde vibrationen på slirande Lockup.
När inte den går i till 100% kan det vibrera till ungefär som när man
kör på en vägmarkering.

Kanske detta fenomen försvinner av oljebyte men normalt sett gör det inte det.
av Larzan
Slirande lockup, hur fixas det? och kostnadsbild.
av Larzan
Ingen som vet om en bra åtgärd på en slirande lockup eller har en bra beskrivning på hur en lockup fungerar, gärna tekniskt utdag ur vadis el likn.
av *pettson*
Larzan skrev:Ingen som vet om en bra åtgärd på en slirande lockup eller har en bra beskrivning på hur en lockup fungerar, gärna tekniskt utdag ur vadis el likn.
Simpelt sagt.. det finns egentligen ingen bra teknisk info för att volvo jobbar inte själva en millimeter med sina egna lådor. All renovering och alla ingrepp större än en solenoid görs av en utomstående renoveringsfirma.
Naturligtvis skjuter volvo om programvara ifall det handlar om adaptivitet.
Och det här gör faktiskt att just automatlådorna är ett gissel för volvo.
av perhall
Att den växlar aktivt när du hängt av husvagnen kan bero på att lådan är adaptiv och har uppfattat husvagnskörningen (med rätta) som krävande/sportig körning...?

Det är nackdelen med adaptiva lådor, om man t ex kör lugnt på motortrafikled ohc gör några häftiga omkörningar tror lådan att man är på lekhumör...
av Larzan
Hur ofta bör man byta oljan, finns det någon tumregel?

Hittar ingen sådan information i instruktionsboken eller i serviceboken.

Finns det något annat att tänka på, förutom att jag inte får använda någon annan olja än volvos som det står i instruktionsboken. Dessutom med "bold" text.
av Addict
Larzan skrev:Hur ofta bör man byta oljan, finns det någon tumregel?

Hittar ingen sådan information i instruktionsboken eller i serviceboken.

Finns det något annat att tänka på, förutom att jag inte får använda någon annan olja än volvos som det står i instruktionsboken. Dessutom med "bold" text.
JAG tycker man ska skölja lådan med 6000 mils intervall vid "normal" körning. Oljan jag använt i min bil och i flera kompisars bilar är Agrols ATF Dexron III som kostar 800kr för 20L. Det går åt minst 10L för att skölja så jag brukar dela en dunk med någon. Kostar dig alltså 400kr var 6000:e mil!

Volvo tar 140kr litern för oljan... Där handlar man fan inte.

Hej! Yttre damask på drivknut bak är sk[…]

Tack skall ni ha, Slog in följande exempel p&[…]

Tack för tips. Det blev vanlig bränslesl[…]

99% att det är batteriet.