Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av bromsoket
hej, min 850 gör bara 160-170 km/t seriöst, det måste väl vara lite väl slött för en 170 hästare, jag har bytt olja stift o kollat luftfiltret, den är även väldigt slö i axxet, några tips??
av albinson
bromsoket skrev:hej, min 850 gör bara 160-170 km/t seriöst, det måste väl vara lite väl slött för en 170 hästare, jag har bytt olja stift o kollat luftfiltret, den är även väldigt slö i axxet, några tips??
Går den på alla fem cylindrar?

Det ligger ingen tennisboll eller kvarglömd sko under gaspedalen då?
av ZAV
bromsoket skrev:hej, min 850 gör bara 160-170 km/t seriöst, det måste väl vara lite väl slött för en 170 hästare, jag har bytt olja stift o kollat luftfiltret, den är även väldigt slö i axxet, några tips??
Har du bytt kamrem nyligen? Om ja så kan den sitta en kugg fel el tom hoppat över en kugg. Bara en tanke..
av Fisketorp
ZAV skrev:
Har du bytt kamrem nyligen? Om ja så kan den sitta en kugg fel el tom hoppat över en kugg. Bara en tanke..
En undran bara..
ifall kamremen skulle hoppat en kugg eller något liknande..
ska inte det vara lika med döden för motorn?

Om ja inte läst helt fel så är väl motorerna välldigt känsliga för felkuggning. stämmer detta..?

kan vara bra att veta ifall man skulle vara dum nog att prova byta kamrem själv någon gång =P
av Gintonic
Min gör inte mycket mer nuför tiden.
jag skulle gissa att de sista hkr är ute på grönbete...
Men iof skulle det va kul att få reda på vart de tagit vägen.
Dåligt komp eller elsystem... smörja kullager?!

När jag köpte bilen fick jag upp den i 200 men nu 170-180..
Den spann även loss på torr asfalt inte nu

850glt-93 aut
av Bred
har tidigare skrivit om att min går bra ibland och sämre ibland. Har en GLT från 92. Saken är den att de gånger jag känner att den går sämre orkar den inte ens upp i 190 (enligt mätaren), men då man känner att den går bra har den inga större problem att komma upp till en 215 (enligt mätaren).
Har gått över 27000 mil.
Så ja tycker ju att även era bör kunna klämma ur sig mer. Men, givetvis slits ju motorerna på olika sätt!
Sådan är min i alla fall!

Du har kollat att det variabla insuget fungerar? Sitter ett stag under insuget. Bara att stå på tomgång på gården och varva för att se att det rör sig. Minns inte om man var tvungen att ta bort någon kåpa för att se det (möjligtvis den som täcker spridarna). Mitt stag rör sig i alla fall, så jag förmodar attt det fungerar för mig.

MvH Martin
av *pettson*
Gintonic skrev:Min gör inte mycket mer nuför tiden.

850glt-93 aut
Hur välservad är den? Alltid fräsch olja.. bra filter... inga läckor.. länkagen fungerar? Vacuum slangar är hela.. bilen har inte hela tiden dragits ur utan gått normalt med fart toppar.. bilen har inte gått många mil heller.. Testerna har alltid gjorts i samma yttertemp med ungefär samma luftfuktighet osv..
Automaten är välservad och fått sin olja bytt?
isåfall är ju fartminskningen ett mysterium :?:
Om inte... då har du några anledningar ovan...
av bromsoket
albinson skrev:
Går den på alla fem cylindrar?

Det ligger ingen tennisboll eller kvarglömd sko under gaspedalen då?
Det låg 4 st Donnayracketar av olika storlekar under gaspedalen.... case solved, NJE men den går på alla 5 cyllar
av bromsoket
ZAV skrev:
bytte kamrem i höstas o den gick lika bra/dåligt före det, inga kuggar fel.
av bromsoket
Gintonic skrev:Min gör inte mycket mer nuför tiden.

850glt-93 aut
o herre jävlar.... min spinner inte ens med olja under mackorna, nästan, läge att kolla detta nu, den ska ju i alla fall göra 210 km/t en vindstilla dag i nerförsbacke o redig hemlängtan, 170 är det mesta jag får upp den i, I NERFÖRSBACKE, den har gått 28000 mil men är välservad, dvs knappt inkörd.

Jag nollställde min lampa oktober 2023. Den h[…]

Volvo 240 usa front

Okej

Storlek hjulhus V60 T6 AWD 2014

På den äldre V60 modellen har inte 18&r[…]

Byglat spridarmotståndet ?