Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej, min 850 -92, drar mer olja efter topplocksrenovering än före. Hur är detta möjligt, enligt verkstaden som gjorde jobbet kan det bli så att mer olja "läcker" förbi kolvringarna när toppen är helt tät. Är detta teoretiskt möjligt eller bluffar verkstaden?
av *pettson*
erikeriksson skrev:Hej, min 850 -92, drar mer olja efter topplocksrenovering än före. Hur är detta möjligt, enligt verkstaden som gjorde jobbet kan det bli så att mer olja "läcker" förbi kolvringarna när toppen är helt tät. Är detta teoretiskt möjligt eller bluffar verkstaden?
nej det är faktiskt teoretiskt möjligt eftersom kompressionen ökar så kan mera tryck smita nedåt. Om där är tillräckligt med tryck och oljeringen är lite slapp så hålls oljeringen tillbaka en del och så blir det mera förbrukning.
Och... 92,93 och vissa 94 har problem med oljeringarna från början..
Och 25000 mil senare kan blir det antagligen inte bättre.. Lösningen enligt volvos egna böcker är att helt enkelt plocka ut kolvarna (innan man lägger på renoverade locket) slita bort oljeringarna och montera dom i ett nyare utförande. DOCK INTE KOMPRESSIONSRINGARNA bäst att skriva det stort.. Detta eftersom dom är inkörda mot dom cylindrarna som dom gått i dom senaste tusentals milen.
servicelösningen som sattes från volvo då det begav sej var att byta oljestickan från orange till röd och montera en halv liter större tråg..På så sätt blev inte bilen av med oljan så fort *(så kunden såg iallafall).
av erikeriksson
Tack för svar. Bilen har gått 20 000 mil, men jag kanske får leva med den högre oljeförbrukningen. Det verkar dyrt att byta oljeringarna nu. Är nyfiken bara, är det oljeringen som sitter överst eller underst på kolven?
av *pettson*
erikeriksson skrev:Tack för svar. Bilen har gått 20 000 mil, men jag kanske får leva med den högre oljeförbrukningen. Det verkar dyrt att byta oljeringarna nu. Är nyfiken bara, är det oljeringen som sitter överst eller underst på kolven?
oljeringen är underst. I servicemeddelandet påpekas att du har tre ringar..
Ring 1 o 2 är kompringar 3 är oljering.
Ring 1 byter du INTE om den är hel. Ring 2-3 byter man däremot.
Det för att uppdatera en kompring för att skydda oljeringen.
Som sagt.. tyvärr kostar en ringsats i trakterna kring 1400kr iallafall privat.
Har nu i dagarna börjat plocka ihop en komplett GLT motor som helrenoveras. (gått 2000 mil innan isärplock) som honats och toppen bearbetats. Konstaterade att packnings sats+ 5 ringsatser och lager till vev samt stakar med mera inte är gratis. Delarna (det är fler delar) har kostat ca 10k
Men att folk TROR det är gratis.
Det finns intresserade av motorn när den är klar.. Dom vill ge 4-5 k för en komplett ihopsatt motor med motivationen= hembygge...
Men då får den stå...
av Lelleprinter
*pettson* skrev:
erikeriksson skrev:Tack för svar. Bilen har gått 20 000 mil, men jag kanske får leva med den högre oljeförbrukningen. Det verkar dyrt att byta oljeringarna nu. Är nyfiken bara, är det oljeringen som sitter överst eller underst på kolven?
Om man nu har skruvat isär motorn så mycket varför poängterar du så benhårt att inte byta ring 1, varför inte hona loppet och byta ut alla ringar?
Han har ju trots allt kört 20000 mil.
av *pettson*
Lelleprinter skrev:
*pettson* skrev:
Om man nu har skruvat isär motorn så mycket varför poängterar du så benhårt att inte byta ring 1, varför inte hona loppet och byta ut alla ringar?
Han har ju trots allt kört 20000 mil.
Tja det är ganska enkelt faktiskt.
En modern motor är tätare i kompressionen efter 20000 mil än om jag honar blocket och slår i nya ringar. Dom flesta har så att du kan se lite av honingen kvar vid det miltalet. För att göra en BRA och tät renovering av blocket så måste det borras och krysshonas med hjälp av bra maskiner. Det innefattar då isåfall urmontering av motorn och friläggning av bara blocket för att kunna sätta upp blocket och utföra jobbet hos en renoverare. Sen är motorn ÄNDÅ i regel ganska otät under inkörningen som måste ske med en olja med lite sämre bärighet. Detta för att ringarna INTE ska bäras på oljefilmen utan dom ska gno mot loppet lite grand så blocket blir inslitet och blankt med nya ringarna.
då jag fick intrycket att han inte hade kilovis med varesej tid eller pengar så utförs alltså jobbet med motorn kvar i bilen. Maximal täthet uppnås med gamla kompringen. Och nya oljeringarna gäller då för att göra bilen så bra som möjligt vad gäller oljeåtgången.

summa summarum..
Gammal ring och två nya ringar vid renovering med motorn I bilen och mindre med pengar och tid.
av Lelleprinter
*pettson* skrev: Då jag fick intrycket att han inte hade kilovis med varesej tid eller pengar så utförs alltså jobbet med motorn kvar i bilen. Maximal täthet uppnås med gamla kompringen. Och nya oljeringarna gäller då för att göra bilen så bra som möjligt vad gäller oljeåtgången.

summa summarum..
Gammal ring och två nya ringar vid renovering med motorn I bilen och mindre med pengar och tid.
Jag har inte heller kilovis med pengar men en Volvo 850 årsmodell -94 som har gått 20000 mil med hög oljeförbrukning. Håller på mäta just nu hur mycket olja den drar under en 1000 milsperiod, ser ut att hamna på 5-6 liter.
Jag rengjorde vevhusventilationen förra sommaren i hopp om att det var det som var orsaken, men icke.

Motorn är helt ok i övrig, inget läckage, går bra.
Det jag håller på överväga är om jag skall lida med oljeförbrukningen eller göra en arbetsinsats med att byta olje och kolvringar samt ventiltätningar och övriga lämpliga packningar.

Frågor:
Vet du när man åtgärdade problemen med oljeringarna på årsmodell-94?
Är det något annat man skall göra också på motorn samtidigt?
Tidsåtgången?
Normalt skulle jag byta vevstakslager också, är det något man skulle kunna hoppa över och använda de gamla?
av *pettson*
Lelleprinter skrev:
*pettson* skrev: Då jag fick intrycket att han inte hade kilovis med varesej tid eller pengar så utförs alltså jobbet med motorn kvar i bilen. Maximal täthet uppnås med gamla kompringen. Och nya oljeringarna gäller då för att göra bilen så bra som möjligt vad gäller oljeåtgången.

summa summarum..
Jag har inte heller kilovis med pengar men en Volvo 850 årsmodell -94 som har gått 20000 mil med hög oljeförbrukning. Håller på mäta just nu hur mycket olja den drar under en 1000 milsperiod, ser ut att hamna på 5-6 liter.
Jag rengjorde vevhusventilationen förra sommaren i hopp om att det var det som var orsaken, men icke.

Motorn är helt ok i övrig, inget läckage, går bra.
Det jag håller på överväga är om jag skall lida med oljeförbrukningen eller göra en arbetsinsats med att byta olje och kolvringar samt ventiltätningar och övriga lämpliga packningar.

Frågor:
Vet du när man åtgärdade problemen med oljeringarna på årsmodell-94?
Är det något annat man skall göra också på motorn samtidigt?
Tidsåtgången?
Normalt skulle jag byta vevstakslager också, är det något man skulle kunna hoppa över och använda de gamla?
Det som är svårt är att säga exakt när en kolv kolvring hamnade i en bil alltså årsmodellsmässigt.
Men jag har motornr som du söker
Eftersom man lyfter toppen så renoverar man denna.
Tidsåtgång.. tja för mej runt 12 timmar i normaltempo.Då är man inte stressad.
Staklager hade jag definitivt bytt eftersom dom kostar så lite. Handlar om 400 ungefär. Om vi nu inte ska prata volvo original där det kostar runt 400 per vevstake...

Här är motornr:

Nya kolvar och kolvringar är införda från och med motor serienummer 396323.

Kolvringsbyte tillämpas endast på bilar med motornummer lägre än 396323.
Det första steget är att byta ut de två nedersta kolvringarna. Om den översta kolvringen är hel, ska den ej bytas ut.
Obs! Den översta kolvringen ska endast bytas i undantagsfall.
Obs! Om den översta kolvringen byts kan det resultera i en ökad oljeförbrukning.
Viktigt! Se till att oljeskrapringen vänds rätt.
Vid kolvbyten gäller det fler regler...
I motorer byggda före motor serienummer 396323 kan kolvar och kolvringspaket av tidigt utförande användas.
I motorer byggda från och med motor serienummer 396323 bör kolvar och kolvringar av nytt utförande monteras.
av Tusse
Petsson Du har PM.
av Lelleprinter
*pettson* skrev: Det som är svårt är att säga exakt när en kolv kolvring hamnade i en bil alltså årsmodellsmässigt.
Men jag har motornr som du söker

Här är motornr:

Nya kolvar och kolvringar är införda från och med motor serienummer 396323.

Kolvringsbyte tillämpas endast på bilar med motornummer lägre än 396323.
Det första steget är att byta ut de två nedersta kolvringarna. Om den översta kolvringen är hel, ska den ej bytas ut.
Obs! Den översta kolvringen ska endast bytas i undantagsfall.
Obs! Om den översta kolvringen byts kan det resultera i en ökad oljeförbrukning.
Viktigt! Se till att oljeskrapringen vänds rätt.
Vid kolvbyten gäller det fler regler...
I motorer byggda före motor serienummer 396323 kan kolvar och kolvringspaket av tidigt utförande användas.
I motorer byggda från och med motor serienummer 396323 bör kolvar och kolvringar av nytt utförande monteras.
Min motors serienummer är 256563 vilket innebär att det är en tidigare modell. Har tittat på ett par leverantörer på nätet om kolvar och kolvringar för min motor.
Blir inte klok på dessa sidor, exempelvis har en leverantör tre kolvar för min modell av motor och alla tre skall passa från 08.1992-07.1994 och 08.1994-12.1996 men kolvringar gör man skillnad på från motorserienummer 396323&. Andra sidor har ingen notering alls bara en modell av kolv och ringar.

Citat:
"Och... 92,93 och vissa 94 har problem med oljeringarna från början..
Lösningen enligt volvos egna böcker är att helt enkelt plocka ut kolvarna (innan man lägger på renoverade locket) slita bort oljeringarna och montera dom i ett nyare utförande"

Innebär det att alla kolvringar till den gamla modellen av kolv är av reviderad typ även från alternativa leverantörer?
Troligen vet du också varför man bytte kolv till en nyare modell.

Hej igen! Har du varit under bilen och inspekterat[…]

Hej, jag använder en autel någon bä[…]

Larmsystem

V60 cc awd 2,4 -16. När jag startar bilen s&a[…]

Service Peugeot 107 2007

Har börjat skruva isär Peugeoten lossat […]