Lelleprinter skrev:*pettson* skrev:
Då jag fick intrycket att han inte hade kilovis med varesej tid eller pengar så utförs alltså jobbet med motorn kvar i bilen. Maximal täthet uppnås med gamla kompringen. Och nya oljeringarna gäller då för att göra bilen så bra som möjligt vad gäller oljeåtgången.
summa summarum..
Gammal ring och två nya ringar vid renovering med motorn I bilen och mindre med pengar och tid.
Jag har inte heller kilovis med pengar men en Volvo 850 årsmodell -94 som har gått 20000 mil med hög oljeförbrukning. Håller på mäta just nu hur mycket olja den drar under en 1000 milsperiod, ser ut att hamna på 5-6 liter.
Jag rengjorde vevhusventilationen förra sommaren i hopp om att det var det som var orsaken, men icke.
Motorn är helt ok i övrig, inget läckage, går bra.
Det jag håller på överväga är om jag skall lida med oljeförbrukningen eller göra en arbetsinsats med att byta olje och kolvringar samt ventiltätningar och övriga lämpliga packningar.
Frågor:
Vet du när man åtgärdade problemen med oljeringarna på årsmodell-94?
Är det något annat man skall göra också på motorn samtidigt?
Tidsåtgången?
Normalt skulle jag byta vevstakslager också, är det något man skulle kunna hoppa över och använda de gamla?
Det som är svårt är att säga exakt när en kolv kolvring hamnade i en bil alltså årsmodellsmässigt.
Men jag har motornr som du söker
Eftersom man lyfter toppen så renoverar man denna.
Tidsåtgång.. tja för mej runt 12 timmar i normaltempo.Då är man inte stressad.
Staklager hade jag definitivt bytt eftersom dom kostar så lite. Handlar om 400 ungefär. Om vi nu inte ska prata volvo original där det kostar runt 400 per vevstake...
Här är motornr:
Nya kolvar och kolvringar är införda från och med motor serienummer 396323.
Kolvringsbyte tillämpas endast på bilar med motornummer lägre än 396323.
Det första steget är att byta ut de två nedersta kolvringarna. Om den översta kolvringen är hel, ska den ej bytas ut.
Obs! Den översta kolvringen ska endast bytas i undantagsfall.
Obs! Om den översta kolvringen byts kan det resultera i en ökad oljeförbrukning.
Viktigt! Se till att oljeskrapringen vänds rätt.
Vid kolvbyten gäller det fler regler...
I motorer byggda före motor serienummer 396323 kan kolvar och kolvringspaket av tidigt utförande användas.
I motorer byggda från och med motor serienummer 396323 bör kolvar och kolvringar av nytt utförande monteras.