Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Assasimon
#120053
Hejsan!

Jag har en 855 GLT -94 som har ett skumt problem.

Till att börja med så är i princip allt vad gäller bränsle och tändning bytt.
Det enda som inte är bytt är bränsletrycksregulatorn.

Här är symptomen:

Bilen är oerhört slö när man gasar på i låga varv.
Ibland så bara stannar bilen när jag kör (Detta efter att jag har stannat för att tex handla) , motorn är varm och jag får försöka starta den ganska många gånger innan den "Rusar" på. Motorn går igång, varvar upp men dör sedan direkt. Detta håller på en stund och sedan kan man köra precis som vanligt igen. Har också tyckt mig märka att när den tjuvstoppar när den är varm så är detta i uppförsbacke... om det nu kan spela nån roll. Det hjälper heller inte att frikoppla, lägga i en växel och släppa upp kopplingen. Jag måste slå av tändningen för att få igån motorn igen.

När jag testar för felkoder så säger den "Långtids bränsleblandning för fet eller för mager vid delbelastning." Den drar ca 1.1L/mil vilket verkar vara lite mycket har jag förstått...

Ibland vid start så går varvräknaren upp till runt 3000 varv men dör sedan igen. Detta går över när jag har startat ca 10 ggr.

Är det en svår grej att kolla bränsletrycket? Fick höra att det mycket väl kan vara Bränsletrycksregulatorn som spökar. Hur kollar man en sån?

Nån som har nåt förslag?

Tjing!
av *pettson*
#120125
Assasimon skrev:Hejsan!

Jag har en 855 GLT -94 som har ett skumt problem.

Till att börja med så är i princip allt vad gäller bränsle och tändning bytt.
Det enda som inte är bytt är bränsletrycksregulatorn.

Här är symptomen:

Bilen är oerhört slö när man gasar på i låga varv.
Ibland så bara stannar bilen när jag kör (Detta efter att jag har stannat för att tex handla) , motorn är varm och jag får försöka starta den ganska många gånger innan den "Rusar" på. Motorn går igång, varvar upp men dör sedan direkt. Detta håller på en stund och sedan kan man köra precis som vanligt igen. Har också tyckt mig märka att när den tjuvstoppar när den är varm så är detta i uppförsbacke... om det nu kan spela nån roll. Det hjälper heller inte att frikoppla, lägga i en växel och släppa upp kopplingen. Jag måste slå av tändningen för att få igån motorn igen.

När jag testar för felkoder så säger den "Långtids bränsleblandning för fet eller för mager vid delbelastning." Den drar ca 1.1L/mil vilket verkar vara lite mycket har jag förstått...

Ibland vid start så går varvräknaren upp till runt 3000 varv men dör sedan igen. Detta går över när jag har startat ca 10 ggr.

Är det en svår grej att kolla bränsletrycket? Fick höra att det mycket väl kan vara Bränsletrycksregulatorn som spökar. Hur kollar man en sån?

Nån som har nåt förslag?

Tjing!
aldrig varit för en sån som spökar.. men.. är vacumslangen hel till den..
Lambdalampan lyser

Då är det ju bara att plocka fram multi[…]

Justera motorhuv i framkant

Jag testade det högra huvlåset och det […]

Motorstyrningen växlar mellan dessa för[…]

Har lossat rutan och glidskorna var sönder oc[…]