Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej! Ska byta turbo på min V70-98 senare i veckan och jag undrar därför om det finns några fallgropar. Vad ska jag tänka på och hur bär jag mig lättast åt? Behöver jag några specialverktyg? Har skruvat mycket volvo men endast bakhjulsdrivna med motorn åt "rätt" håll. Tacksam för hjälp!!!!
av *pettson*
lasse_99 skrev:Hej! Ska byta turbo på min V70-98 senare i veckan och jag undrar därför om det finns några fallgropar. Vad ska jag tänka på och hur bär jag mig lättast åt? Behöver jag några specialverktyg? Har skruvat mycket volvo men endast bakhjulsdrivna med motorn åt "rätt" håll. Tacksam för hjälp!!!!
samma jobb.. samma problem med plats :wink: Inga specialverktyg ska behövas..
av lasse_99
Tack för det! måste jag under eller klarar jag ta den uppifrån? Ska jag göra något annat när jag ändå har isär? Rengöra något oljerör eller nåt annat?
Användarvisningsbild
av Sparkz
Några skruvar är nog lättast underifrån.
Japp, kolla upp oljerören noga. Jag har varit ute för igensatt retur på några bilar. Har den gamla turbon rasat vill man eliminera allt som kan ha orsakat det...
av lasse_99
ja precis! Tack för snabba och bra svar. Är det någon mer än jag som haft problem med att oljelampan inte varnar? Har tre kompisar som kört utan nästan någon olja och lampan har inte varnat! Den ena hade till och med rostig oljesticka!!
Dumt att inte kolla men dom har ju litat på lampan
av *pettson*
lasse_99 skrev:ja precis! Tack för snabba och bra svar. Är det någon mer än jag som haft problem med att oljelampan inte varnar? Har tre kompisar som kört utan nästan någon olja och lampan har inte varnat! Den ena hade till och med rostig oljesticka!!
Dumt att inte kolla men dom har ju litat på lampan
vad skulle lampan varna för?.. Dom har inte haft dåligt oljetryck helt enkelt. Alla har inte varnaren för oljenivån inkopplad..
av lasse_99
Det visste jag inte. Trodde att lampan gick på nivå eftersom det inte var oljetrycksgivare.
av *pettson*
lasse_99 skrev:Det visste jag inte. Trodde att lampan gick på nivå eftersom det inte var oljetrycksgivare.
Nu hängde jag inte med.. Hmm alla vitblockare har tryckgivare sitter på framsidan av blocket.. Få har nivågivaren sitter på framsidan av tråget. Dessa brukade gå sönder titt som tätt så dom kopplades sonika ur för att undvika överfyllningar istället..
av lasse_99
Hänger inte med själv! Menade oljetrycksmätare och inte givare
av lasse_99
En sista fråga: måste jag ställa på något efter turbobytet? Laddtryck osv. Har köpt en turbo från en kompis som skrotat sin. Ej chippad eller nåt. Har mätare så jag kan ställa laddtryck men om den "nya" är oskruvad borde jag väl kunna byta rakt av?
Lambdalampan lyser

Då är det ju bara att plocka fram multi[…]

Justera motorhuv i framkant

Jag testade det högra huvlåset och det […]

Motorstyrningen växlar mellan dessa för[…]

Har lossat rutan och glidskorna var sönder oc[…]