Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av tiger_parooni
har en 855 t5-95 som beter sig lustigt när man trampar ner kopplingen mellan växling så höjs varvet men sjunker efter ca 1-2sekuder.samma när man står på tomgång tar ett tag innan det sjunker till normal tomgång.någon som vet vad det kan vara för fel..
Användarvisningsbild
av camaro69
Kan vara en liten böjd slang (ca 90 grader, 2 x 2 cm) som sitter under undersugningsröret på höger sida. Är den läck/sprucken kan du få liknande fenomen som du beskriver.

Den sitter lite halvstruligt till och man måste ha långa fingrar för att komma åt.

Jag vet att detta strulade på min gamla 850 Turbo.
av jolla_
tiger_parooni skrev:har en 855 t5-95 som beter sig lustigt när man trampar ner kopplingen mellan växling så höjs varvet men sjunker efter ca 1-2sekuder.samma när man står på tomgång tar ett tag innan det sjunker till normal tomgång.någon som vet vad det kan vara för fel..
har inte de något med avgasreningen att göra?
höjer sig varvet mycket?
har för mig att ja läste någonstans att de ska höja sig när man växlar på lågvarv
av *pettson*
jolla_ skrev:
tiger_parooni skrev:har en 855 t5-95 som beter sig lustigt när man trampar ner kopplingen mellan växling så höjs varvet men sjunker efter ca 1-2sekuder.samma när man står på tomgång tar ett tag innan det sjunker till normal tomgång.någon som vet vad det kan vara för fel..
har inte de något med avgasreningen att göra?
höjer sig varvet mycket?
har för mig att ja läste någonstans att de ska höja sig när man växlar på lågvarv
det är normalt att varvet dröjer kvar.. och ev höjer sej lite. Det är en dämpningsfunktion för att varvet inte ska rasa ned med höga värden som följd.. Dock är det aldrig fel att kontrollera..
Lambdalampan lyser

Då är det ju bara att plocka fram multi[…]

Justera motorhuv i framkant

Jag testade det högra huvlåset och det […]

Motorstyrningen växlar mellan dessa för[…]

Har lossat rutan och glidskorna var sönder oc[…]