Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av onit
Hej jag har fått två stycken felkoder på min bil 855-94 med 140 hk
Koderna fick jag i sockel A2 och dom är 5-1-2 och 2-3-1 . Vad skall
jag byta ut för något. Tacksam för svar.
av *pettson*
onit skrev:Hej jag har fått två stycken felkoder på min bil 855-94 med 140 hk
Koderna fick jag i sockel A2 och dom är 5-1-2 och 2-3-1 . Vad skall
jag byta ut för något. Tacksam för svar.
Tja koderna säger inte om du ska byta ut nåt. Koderna säger att något har larmat. Sedan får man felsöka för att se vad felet är. Hursomhelst verkar din lamda vara agressiv. Kanske har en luftläcka?.. en vacumslang som är dålig ? Eller i värsta fall en dålig lamda..? Tja.. felsökning kommer att ge dej svaret..

Felkodsinformation 5–1–2
Villkor
Integratorn är ett mått på hur insprutningstiden, som är programmerad i styrenhetens basprogram, behöver förändras för att motorn ska nå sin optimala blandning av bränsle och luft. Om styrenheten känner att motorn går fett minskar integratorn så att insprutningstiden minskas och optimal blandning erhålls igen. Om motorn går så fett att integratorn når sitt min (undre gräns) och stannar kvar där i 3 minuter sätts felkod 5–1–2.

Ersättningsvärde
Integratorn sätts till sitt mittvärde och adaptionen spärras. Vid start av motorn återupptar integratorn regleringen av insprutningstiden fram till dess att villkor för felkod åter är uppfyllt.

Möjliga Felorsaker
-Lambdasondens signalledning kortsluten till jord.
-EGR-läckage.
-Defekt tryckgivare.
-Defekt lambdasond.
-Avbrott eller kontaktresistans i tryckgivarens jordledning.

Felsymptom
Kan ge hög bränsleförbrukning eller körbarhetsproblem.

Felkodsinformation 2–3–1

Villkor
Om Fenix 5.2 får information från lambdasonden om att bränsle/luftblandningen är för fet kompenserar lambdaintegratorn detta genom att minska insprutningstiden för att bibehålla lambda lika med 1. Om integratorns mittläge avviker från normalt mittläge i dellastområdet kompenserar adaptionen detta. När dellastadaptionen får magra ut näst intill maximalt (undre gräns) sätts felkod 2–3–1.

Ersättningsvärde
Inget.

Möjliga Felorsaker
-Högt bränsletryck.
-Läckande insprutningsventil.
-Förorenad motorolja.
-För hög oljenivå.
-Läckande EVAP-ventil.
-Felaktiga givarsignaler.

Felsymptom
Kan ge hög bränsleförbrukning och körbarhetsproblem.
av onit
Tack för svaret. Jag var till en kompis som sa att vi provar ta bort minus polen så kör vi en stund. Då försvann det men efter en stund så började pysa i närheten av tomgångsstabilatorn. Vi upptäckte en läckande vakum slang fixade den men då tändes motorelektronik lampan igen. Kollade felkoder fick 1-2-1 , 1-2-2 , 2-2-3. Då sa han att jag skulle börja med att byta lufttempgivaren vid luftburken. Så det är det som står på tur imorgon.
av onit
Då har man fått bilen att fungera som vanligt igen. Jag bytte lufttemperatur givaren och bytte vakumslang sen nollställde vi felkoderna. Så nu kan man åka igen. Det var igen billig givare
427:- på volvo.
av *pettson*
onit skrev:Då har man fått bilen att fungera som vanligt igen. Jag bytte lufttemperatur givaren och bytte vakumslang sen nollställde vi felkoderna. Så nu kan man åka igen. Det var igen billig givare
427:- på volvo.
tja jämfört med massmätaren som sitter där på GLT och turbo.. så är det rena rean... då handlar om nästan 4000kr..
Lambdalampan lyser

Då är det ju bara att plocka fram multi[…]

Justera motorhuv i framkant

Jag testade det högra huvlåset och det […]

Motorstyrningen växlar mellan dessa för[…]

Har lossat rutan och glidskorna var sönder oc[…]