Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Ihsahn
Mina vindrutetorkare går väldigt långsamt, även på högsta hastigheten, och verkar allmänt trötta. Är det motorn som behöver bytas då?
Användarvisningsbild
av Lilja
vik ut dom så de inte ligger mot rutan och prova då. Gör det det fortfarande koppla loss länkaget och kolla så det går lätt. Annars är det sannolikt motorn.
Det händer dock att man får beläggning på vindrutan om man står t.ex. under ett träd vilket blir klibbigt för torkarna att gå över.
av Ihsahn
Lilja skrev:vik ut dom så de inte ligger mot rutan och prova då. Gör det det fortfarande koppla loss länkaget och kolla så det går lätt. Annars är det sannolikt motorn.
Det händer dock att man får beläggning på vindrutan om man står t.ex. under ett träd vilket blir klibbigt för torkarna att gå över.
De går långsamt även när de är uppfällda. Hur kollar jag länkaget?
Användarvisningsbild
av Funk
Det är inte helt ovanligt lagren i själva torkarfästena (de splinsade stängerna) ärgar ihop. Plocka isär stötstängerna och kolla om dom är tröga. I så fall, pilla isär och smörj upp...

/Thomas
Användarvisningsbild
av camaro69
Funk har helt rätt.

Det kommer in smuts, fukt och det "ärgar". Gör rent och fetta in, så kommer torkarna fungera igen.

När du knackar ur de splinsade stängerna så sätt dit muttern igen, så att du inte slår sönder gängan.

:D
av Ihsahn
Funk skrev:Det är inte helt ovanligt lagren i själva torkarfästena (de splinsade stängerna) ärgar ihop. Plocka isär stötstängerna och kolla om dom är tröga. I så fall, pilla isär och smörj upp...

/Thomas
Jag är en riktig novis vad det gäller 850; köpte just min 850 och sålde den saab 9000 som jag haft i ett år. För att få loss stötstängerna, tar jag loss kåpan som sitter över torkarmotor/luftintag etc och skruvar loss underifrån?
Användarvisningsbild
av camaro69
Ta bort plastlocket som täcker luftintag och torkarmotor. Sen ser du hur allt sitter monterat. Svårt att misslyckas även för en novis.

Lycka till.
av Ihsahn
camaro69 skrev:Ta bort plastlocket som täcker luftintag och torkarmotor. Sen ser du hur allt sitter monterat. Svårt att misslyckas även för en novis.

Lycka till.
Jag skruvade loss hela upphängningen från torpedväggen, sprutade rent med tryckluft och dränkte i 5.56 men torkarna gick fortfarande lika långsamt så det blir nog ett besök på skroten imorgon...
Användarvisningsbild
av Funk
Det behövs förmodligen inte, men du måste knacka ut de splinsade axlarna ur fästena och göra rent ordentligt. Kanske t.o.m gå på lite lätt med slippapper..
Att bara spruta på 556 hjälper tyvärr inte. Att köpa ny är totalt onödigt, dessutom är risken inte så liten att det blir likadant på dem du köper också..

/Thomas
Användarvisningsbild
av niklas gson
har du tagit lös axeln till torkararmen på min var den helt pall..putsade rent o smörjde upp den funkar kanon sen inga problem..
Lufta koppling som inte går

Det är bara att fortsätta lufta tills de[…]

V60 sliter däck bak

Jag gissar på att det har med bilsläp a[…]

Liten ventil i gasspjället B230E

Byta till spjäll utan ventilen eller kör[…]

Ska man hårdra det finns det två sorte[…]