- lör 21 jul 2007, 16:24
#118262
Hej alla bilkunniga! Hoppas på att ni kanske har nån lösning till ett larmproblem som dök upp på bilen häromdan!
Bilen avlarmade helt enkelt inte när jag tryckte på "lås-upp-knappen". Jag bytte batterier i dosan men den fungerade fortfarande inte.
Jag är inte säkert men tror att det fjärrstyrda c-låset är nånting som förra ägaren installerat, ser ut som ett hemmabygge. (bifogar bild).
Det stora problemet är inte att larmet inte fungerar utan att startmotorn är frånkopplad så länge "hemmabygge-larmet" fortfarande inte är avlarmat! Om man alltså låser upp dörren med nyckeln så går larmet igång därför att den tror jag är en tjuv, och därefter så går det inte att starta bilen. (det går ju att vrida på nyckeln och alla lampor lyser, men startmotorn går inte igång).
Så, vad är det som har gått sönder i min larmdosa? Batteriet bytt, den är förvisso gammal men fungerade nån timme tidigare. "lås-upp-lampan" på den lyser när man trycker på knappen, så den skickar nog ut en signal.
Efter förtvivlat sökande lyckades jag få upp den av larmet låsta motorhuven och lokalisera säkringen till larmet. (bifogar bild på säkringen). Om man plockar ur säkringen och därmed kopplar bort larmet så fungerar startmotorn och bilen fint!
Jag stör mej bara på att fjärrlarmet och billarmet är urkopplat för att det ska gå att starta bilen. Är det någon som har några tips på vad jag kan felsöka/göra för att få det att fungera igen?

Larmdosan till nyckeln. har inte lyckats hitta nån annan likadan när jag surfat runt här på forumen, tror inte det här är en original... På baksidan står: "TexAlarm, godkänd av Televerket (frekvens xxx MHz)

Här är larmavkännaren till huven. På huven sitter alltså en magnet och dessa två måste komma i kontakt med varann för att det ska gå och larma (tror jag)

Här är säkringen som sitter precis vid batteriet. Det är om man tar bort denna säkring som bilen går att starta men då har man ju kopplat ur larmet och fjärren. :)
Jättetacksam för all hjälp och råd jag kan få!
/Andreas Svensson
Bilen avlarmade helt enkelt inte när jag tryckte på "lås-upp-knappen". Jag bytte batterier i dosan men den fungerade fortfarande inte.
Jag är inte säkert men tror att det fjärrstyrda c-låset är nånting som förra ägaren installerat, ser ut som ett hemmabygge. (bifogar bild).
Det stora problemet är inte att larmet inte fungerar utan att startmotorn är frånkopplad så länge "hemmabygge-larmet" fortfarande inte är avlarmat! Om man alltså låser upp dörren med nyckeln så går larmet igång därför att den tror jag är en tjuv, och därefter så går det inte att starta bilen. (det går ju att vrida på nyckeln och alla lampor lyser, men startmotorn går inte igång).
Så, vad är det som har gått sönder i min larmdosa? Batteriet bytt, den är förvisso gammal men fungerade nån timme tidigare. "lås-upp-lampan" på den lyser när man trycker på knappen, så den skickar nog ut en signal.
Efter förtvivlat sökande lyckades jag få upp den av larmet låsta motorhuven och lokalisera säkringen till larmet. (bifogar bild på säkringen). Om man plockar ur säkringen och därmed kopplar bort larmet så fungerar startmotorn och bilen fint!
Jag stör mej bara på att fjärrlarmet och billarmet är urkopplat för att det ska gå att starta bilen. Är det någon som har några tips på vad jag kan felsöka/göra för att få det att fungera igen?

Larmdosan till nyckeln. har inte lyckats hitta nån annan likadan när jag surfat runt här på forumen, tror inte det här är en original... På baksidan står: "TexAlarm, godkänd av Televerket (frekvens xxx MHz)

Här är larmavkännaren till huven. På huven sitter alltså en magnet och dessa två måste komma i kontakt med varann för att det ska gå och larma (tror jag)

Här är säkringen som sitter precis vid batteriet. Det är om man tar bort denna säkring som bilen går att starta men då har man ju kopplat ur larmet och fjärren. :)
Jättetacksam för all hjälp och råd jag kan få!
/Andreas Svensson
HJT 100, Volvo 850 -94
Stadiga 29.000 mil, vilken pärla!
Stadiga 29.000 mil, vilken pärla!