Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av timebandit
Tänkte byta stabilisatorstagen på min V70 1998 nästa vecka. Har ni tips på utförandet åt mig? Är det bara å gissa upp ena sidan å lossa 2 muttrar å byta eller är det nått ner man skall tänka på?
Användarvisningsbild
av Sparkz
Hissa inte bara ena sidan, då spänner det i krängningshämmaren. Annars är det bara två muttrar, men antagligen fastrostade och bara en liten torx i änden på skruven att hålla mot med...
Användarvisningsbild
av Nexus
timebandit skrev:Tänkte byta stabilisatorstagen på min V70 1998 nästa vecka. Har ni tips på utförandet åt mig? Är det bara å gissa upp ena sidan å lossa 2 muttrar å byta eller är det nått ner man skall tänka på?
Jag hissa bara ena sidan sen fram med vinkel slipen och kapa bort muttrarna . sen dit men det nya. ring nyckel och torx st 7 tror jag det var att dra åt med.
Lycka till :D
av timebandit
Hur och vart hissar jag upp hela framvagnen med en vanlig garagedomkraft?
Användarvisningsbild
av Nexus
timebandit skrev:Hur och vart hissar jag upp hela framvagnen med en vanlig garagedomkraft?
Det spänner inte så mycket att bara hissa ena sidan. jag fick lätt i den nya med händerna. behövde ej slå dit den.
av Uninium
timebandit skrev:Hur och vart hissar jag upp hela framvagnen med en vanlig garagedomkraft?
Subframen borde gå bra,ramen som är under motorn...
Användarvisningsbild
av Nexus
unlock26 skrev:
Subframen borde gå bra,ramen som är under motorn...
Japp och glöm (N) pallbockar. Pajjar domkraften har du en bil över dig vilket kan göra lite ont (H)
Användarvisningsbild
av Erik Å
Det går att byta klapperstag (benämning använd av en bilprovare :) ) utan att hissa alls, vrid bara om ratten till fullt utslag åt motsatt håll så kommer man åt staget hyggligt lätt bakifrån hjulet... När bilen står på hjulen slipper man spänningar i stagen
Kolla hur kabeln till ABS-sensorn ska ligga runt staget innan du tar loss det gamla. Tidiga stag har ett u-nyckelgrepp på kulledssidan, de nya har ett torxspår ute i bultänden. Funkar fint med en torx-bits som man håller med en liten skiftnyckel samtidigt som man drar muttern med ringnyckel
av timebandit
Köpte faktiskt Blitemas stabilisatorstag för att testa...

Tänkte nog åka till OKQ8 macken, dem har en lyft som frigör alla hjulen, då borde det inte belastas något så det är fritt fram å byta?

Är det denna som har u-nyckelgreppet? Finns det verkligen plats att hålla emot där hela vägen tills muttern sitter ordentligt?

Bild
av *pettson*
timebandit skrev:Köpte faktiskt Blitemas stabilisatorstag för att testa...

Tänkte nog åka till OKQ8 macken, dem har en lyft som frigör alla hjulen, då borde det inte belastas något så det är fritt fram å byta?

Är det denna som har u-nyckelgreppet? Finns det verkligen plats att hålla emot där hela vägen tills muttern sitter ordentligt?

Bild
ja det finns plats där att hålla ordentligt.. mät så att du inte använder för tjock nyckel.. kommer inte ihåg om det är 16mm :roll:
Dom fungerar EXAKT lika bra.. eller dåligt.. som volvo original för mindre än ett stag i kostnad..
Lambdalampan lyser

Då är det ju bara att plocka fram multi[…]

Justera motorhuv i framkant

Jag testade det högra huvlåset och det […]

Motorstyrningen växlar mellan dessa för[…]

Har lossat rutan och glidskorna var sönder oc[…]